https://encyklopedierokycan.wz.cz/vstupdofotogalerie.jpg

 

 

 

https://encyklopedierokycan.wz.cz/zpetnahomepage.jpg


 

1. Úvod

Od poloviny 19. století se v českých zemích šíří takzvané „historické slohy“, též „historizující slohy“ nebo „pseudoslohy“. Jsou založeny na opakování architektonických forem předchozích slohových období, konkrétně románského slohu, gotiky, renesance a baroka. Odtud pojmenování jednotlivých variant jako neorománský sloh, neogotika, neorenesance, neobaroko (alternativně novorománský sloh, novogotika, novorenesance, novobaroko; též pseudorománský sloh, pseudogotika, pseudorenesance, pseudobaroko). Kromě těchto označení se občas objevuje i název eklektický sloh. Ten označuje spíše pozdní fázi historických slohů, na přelomu 19. a 20. století, kdy docházelo k prolínání jednotlivých slohových inspirací (například neorenesance, neobaroka, a často i nastupující secese).

 

 

2. Neorománský sloh

Prakticky jedinou ukázkou neorománského slohu v Rokycanech je kaple na Kalvárii. Postavena byla roku 1857 za purkmistra Františka Mudry, který zahájil transformaci tohoto svažitého pozemku na parkový prostor.  Kaple umístěna na horní hranu stráně. Má tvar jednoduché rotundy se střechou s lucernou. Podrobněji o ní v kapitole „Osecký vrch“. Roku 1896 také vystavěla obec novou márnici a pitevnu na jižním okraji tehdejšího městského hřbitova u kostela sv. Trojice. Jde o objekt na obdélném půdorysu, zastřešený sedlovou střechou. Zpředu se k němu přimyká nižší přístavek předsíně. Ve vnější podobě márnice lze rozpoznat rovněž inspiraci neorománskou estetikou. Ta je zejména patrná v zdvojených, půlkruhově zakončených, bočních oknech. Podobný tvar má i vchod do márnice umístěný v ose budovy na přední stěně předsíně. Na boční straně předsíně jsou kruhová okna. Fasádu z neomítnutých cihel člení jednoduché lisény. Márnice podléhala od konce 20. století devastaci, ale při rekonstrukci parku na místě bývalého hřbitova byla opravena. Podrobněji v kapitole „Plzeňské předměstí“.

 

 

3. Neogotický sloh

Relativně vzácné jsou v Rokycanech i příklady neogotické architektury. Uplatnila se hlavně na některých specifických typech objektů. Tento sloh byl poměrně často využíván při puristických opravách církevních staveb. Právě návrat ke gotickým formám měl v očích tehdejších stavitelů zajistit chrámu náležitý punc starobylosti. Novogotickou úpravou prošel kostel sv. Trojice na Plzeňském předměstí. Provedena roku 1872 pod vedením akademického malíře Fridricha Wachsmanna z Prahy. Rekonstrukce začala demontáží hlavního oltáře z roku 1669. Na jeho místě pak postaven nový oltář. Novogotická inspirace je patrná i v oratoriu a sakristii (zvnějšku osazeny cimbuřím) a také v presbytáři, na jehož vnitřní zdi a strop nalepeno pseudogotické žebroví z pálené hlíny. Do zdí lodi a presbyteria proražena nová okna zakončená gotickým lomeným obloukem. Vnější zdi kostela vybaveny novogotickými opěráky, po třech na bočních stranách, čtyři na presbytáři a čtyři na každém rohu lodi. V exteriéru ovšem Wachsmann použil i novorenesanční tvary. Zejména při dostavbě kostelní věže respektoval původní podobu.  Rovněž kaple sv. Rozálie, připojená k štítové zdi kostela, pojata v neorenesančním slohu. Podrobněji v kapitole „Plzeňské předměstí“. Fridrich Wachsmann také zasáhl do podoby děkanského kostela Panny Marie Sněžné. Kde v roce 1872 provedl puristickou neogotickou opravu gotické monstrance ze 14. století. Podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“. Gotizující tvary má i obřadní síň židovského hřbitova čp.192/II  ve Voldušské ulici na Oseckém vrchu. Postavena roku 1898. Neogotická inspirace se projevuje hlavně na motivu na korunní římse. Podrobněji v kapitole „Osecký vrch“.

Zajímavé, až pitoreskní je použití neogotického slohu na objektech průmyslového charakteru. To je případ bývalé Bedřichovy huti, vybudované na Jižním předměstí v letech 1871-1872. Podoba hutě se dodnes fragmentárně dochovala a jde o jednu z nejcennějších industriálních staveb ve městě. Pro architektonickou tvář podniku byla inspirace neogotikou a užití neomítnutého zdiva z červených pálených cihel. Továrně dominovala nedochovaná, 16 metrů vysoká třípatrová pec s násypnou věží, zakončená cimbuřím. Její cihlovou fasádu prolamovala segmentově zakončená okna, na severní a jižní straně okna dvojitá. Východně od pece stála patrová hlavní správní budova. Stavěná z červených cihel, štít lemován gotizujícími vázovitými ozdobami. Ta se dochovala dodnes, byť v redukované podobě (a ve stavu značné zchátralosti). Podrobněji v kapitole „Jižní předměstí“.

V letech 1871-1872 vyrostla na Plzeňském předměstí obecní plynárna. Stavěna dle projektu Jana Šmause. Vlastní budova plynárny byla přízemní stavba s 11osým symetrickým průčelím. Po stranách je vymezovaly trojúhelníkové štíty s prvky neogotického dekoru, zatímco střední trakt akcentován jen nevýraznou atikou nad hlavním vchodem. Objekt prošel mnoha přestavbami. Počátkem 21. století celý areál beze zbytku zrušen. Podrobněji v kapitole „Plzeňské předměstí“. Lépe se dochoval komplex městských jatek čp.90/III na severní straně Plzeňské ulice z  roku 1899. Postaven podle projektu Bohuslava Ryšavého.  Ten dal městským jatkám podobu novogotického dvorce s opakovaným motivem režného cihlového zdiva a cimbuřím na štítech. Podoba podniku, zejména detaily fasád, ale narušena modernizací v 90. letech. Podrobněji také v kapitole „Plzeňské předměstí“. Jen spíše gotizující náznaky má objekt bývalého mlýna a tiskárny čp.1/III ulici Dolní příkopy. Podobu získal při přestavbě v 2. polovině 19. století. Podrobněji v kapitole „Plzeňské předměstí“.

Jen omezený vliv si neogotika získala u soukromých domů.  Jednoznačně nejvýznačnější stavbou v tomto slohu je vila továrníka Šika čp.209/II v Čelakovského ulici. Vyprojektoval ji Hynek Šmolík. Použil prakticky úplnou inspiraci romantickou novogotikou anglické provenience. Vila stojí na čtvercovém půdorysu v zahradě přiléhající k hlavní bráně jeho podniku. Do Čelakovského ulice je natočena dvouosým průčelím s poli červených neomítnutých cihel prokládaný bílými lisénovými pásy. V prvním patře je balkon, nároží bosované. Nad korunní římsu je posazeno cimbuří. Podrobněji v kapitole „Práchovna“. Jisté gotizující prvky (vázovité ozdoby nad korunní římsou) má dům čp.155/I (viz kapitola „Palackého ulice“) na nároží Palackého a Hradební ulice. Neogotickou vchodovou branku do dvora měl dříve dům čp.62/II v Soukenické ulici. Branka ovšem v roce 1968 zbořena (viz kapitola „Pražské předměstí“). Ve 20. letech 20. století vsazena novogotická vrata i do průjezdu domu čp.125/I na Masarykově náměstí. V tomto případě už ovšem nešlo o „autentickou“ neogotiku, ale spíše úmyslnou imitaci gotického slohu jako doplnění tehdy odhaleného středověkého portálu. Podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“.

 

 

4. Neorenesanční sloh

4.1. Neorenesanční výstavba na okružní třídě

Neorenesance se v Rokycanech rozšířila poměrně značnou měrou. Na přelomu 19. a 20. století se stala prakticky univerzálním slohovým projevem, používaným na budovy veřejného i soukromého charakteru. Velký prostor nabídla v tomto ohledu nově zakládaná okružní třída.  V letech 1900-1901 například na této třídě (nynější Jiráskova ulice), poblíž vyústění komunikace z Malého náměstí, postaven podle projektu Františka Kotka činžovní dům čp.1/II. Reprezentativní dvoupatrový objekt překonal dosavadní hmotová měřítka této části města. Uprostřed šestiosého průčelí je dvouosý rizalit se zdobným vstupním portálem v přízemí a balkonem s balustrádou v prvním patře. Nad korunní římsou je rizalit zakončen nevysokou atikou, vybíhající v půlkruh. Okna domu demonstrují svou velikostí nové pojetí měšťanského komfortního bydlení své doby, mají dekorativní štuková ostění, přízemí je horizontálně rýhováno pásovou rustikou. Střecha domu je jednoduchá sedlová. V interiéru zaujme pozoruhodný vstupní vestibul s bohatou štukaturou ve stylu novorenesance. Podrobněji o tomto domě v kapitole „okružní třída“.

V téže době postaven na rohu Jiráskovy ulice a ulice Svazu bojovníků i honosný palác sokolovny. Na dosud nevyužitém pozemku na okraji tehdejšího města vznikla reprezentativní budova, která jako jedna z prvních určila výstavný ráz nové okružní třídy. Slohově šlo o neorenesanční stavbu s inspirací české renesance. Devítiosé průčelí do Jiráskovy ulice akcentoval tříosý rizalit s bohatě zdobeným portálem. Nad ním kruhové okno zapojené štukaturou do kompozice vstupního portálu. V patře prolomen rizalit trojicí půlkruhově zakončených okenních otvorů. Nad korunní římsou jej završoval novorenesanční štít posazený na balustrádovém pásu, s renesančním obrysem zakončeným neodmyslitelnou sochou sokola. V ploše štítu umístěno logo organizace Sokol. Boční strany přísně symetrického průčelí byly v přízemí pokryty rustikou. Okna v přízemí zakončena půlobloukem. V patře okna obdélná, s masivní štukovou suprafenestrou. Delší průčelí do ulice Svazu bojovníků za svobodu bylo strukturováno dvěma souměrnými rizality na obou koncích a i zde stavbu korunoval hravý novorenesanční štít. Nad korunní římsou centrální části fasády masivní atika s neorenesanční dekorací (balustráda, kamenné jehlany, mušlové motivy). Na střeše byly zdobné komíny a věžice. Nevelkou plochu mezi sokolovnou a kolejištěm dráhy zabírala zahrada. Směrem do ulice Svazu bojovníků za svobodu zřízen kovaný plot na cihlové podezdívce.  V interiéru sokolovny, nad jevištěm v klenáku štukový erb města Rokycan, na stropě kromě štukatury také malba Emila Maška nazvaná Vítězství sokolské myšlenky. Oponu ztvárnil akademický malíř Loukota, a to monumentálním historickým obrazem „Rokycana přemlouvá Žižku, aby upustil od obléhání Prahy.“ V 80. letech 20. století sokolovna prošla modernizací. Fasáda zjednodušena a necitlivě doplněna o nové stavební detaily. Podrobněji v kapitole „okružní třída“.

Na protějším nároží ulice Svazu bojovníků za svobodu vyrostl i soukromý dům čp.193/II.  Patrový novorenesanční objekt ukazuje, podobně jako výše zmíněný čp.1/II, dekorativní podobu eklektického činžovního domu z přelomu 19. a 20. století. Do Jiráskovy ulice sedmiosý, do vedlejší ulice pětiosý dům je akcentován nárožním arkýřem s půlkruhovým oknem, štukovými ornamenty a kupovitou věžičkou. V parteru pásová rustika, v patře vedle arkýře naznačeno bosování. Okna v patře završují trojúhelníkové nebo segmentové frontony. Fasáda se dochovala prakticky v nenarušené podobě. Podrobněji v kapitole „okružní třída“. Spíše než čistě renesanční lze dům čp.67/I v Jiráskově ulici označit jako eklektický. Vybudován byl roku 1908 podle návrhu architekta Jindřicha Alexandra. V průčelí se mísí prvky mondénní secese, novorenesance a novobaroka. Patrně nejfotogeničtější součástí fasády jsou dvě kamenné sochy atlantů podpírajících rizalit vedle hlavního vchodu. Sochy jsou dílem V. Šípa, žáka J. V. Myslbeka. V rizalitu nad vchodem se uplatňují secesní motivy. Nad korunní římsou spočívá atika s Purkyňovou bustou. Původně soukromý dům nyní slouží jako sídlo soudu. Podrobněji v kapitole „okružní třída“. Novorenesanční je i podoba soukromého domu čp.174/I na nároží Palackého ulice a náměstí 5. května. Podrobněji v kapitole „okružní třída“.

Výrazným reprezentantem neorenesančního slohového výrazu je dům čp.64/III na náměstí 5.května. Roku 1909 byl nákladným způsobem přestavěn na sídlo okresní samosprávy. Projekt přestavby je dílem místního architekta Bohuslava Ryšavého, provedení interiérů navrhla technická kancelář zemského výboru. Přestavba dala domu podobu zámečku v neorenesančním stylu, s výrazným rizalitem, bosováním. Štukové ornamenty provedl Otakar Walter z Plzně. V duchu dobové národovecké mytologie ozdobil průčelí štukovými reliéfy Riegra, Palackého, Havlíčka a Sladkovského, doplněné ještě na boční budově o reliéfy se znakem Rokycan a Radnic. Hlavní vchod, původně situovaný na severní stranu objektu, byl přemístěn na východní průčelí a zakomponován do rizalitu neseného sloupy, na němž spočívá v prvním patře balkon. Celému objektu dominuje výrazná věž krytá mědí. Střecha původně kryta prejzy, krytinu, při rekonstrukci v 80. letech 20. století nahrazena méně vhodným plechem s nepřirozeným odstínem červené. Při opravě utrpěla i fasáda, která dostala hrubý stříkaný nátěr, zastírající některé detaily. Podrobněji v kapitole „okružní třída“.

 

 

4.2. Neorenesanční soukromé domy v historickém jádru města

Velmi častým případem aplikace neorenesančního tvarosloví byly i různé adaptace měšťanských domů v historickém jádru Rokycan. V takovém případě fungoval nový sloh jen jako vnější slupka, která doplnila a většinou respektovala základní dispozici domu. To je vidět například na objektu čp.3/I (podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“). Současnou podobu získal na přelomu 19. a 20. století. Tehdy byl přestavěn v novorenesančním slohu. Podobný vzhled má i fasáda sousedního domu čp.4/I (viz kapitola „Masarykovo náměstí“). V roce 1884 získal současnou podobu po celkové přestavbě podle projektu J. Šmause.  Důkladnější a slohově výraznější byla přestavba domu čp.5/I (podrobněji též v kapitole „Masarykovo náměstí“). Původní barokní objekt z 18. století byl částečně zbořen a roku 1896 dokončen podle projektu Bohuslava Ryšavého nový dvoupatrový činžák. Vyznačuje se rytmickou fasádou plnou štukových ornamentů a plasticky vystupujících neorenesančních motivů. Vertikalizující účinek na fasádě má bizarní věžice, která je nalepena nad korunní římsu nad druhým patrem. Střecha je sedlová, zadní fasáda je z neomítnutých bílých cihel. Dvoupatrová úroveň stavby necitlivě narušila stávající výšku domovních průčelí na hlavním rokycanském náměstí. Mezi domy ovlivněné tímto slohem patří i objekt čp.121/I (podrobněji v kapitole „Malé náměstí“). V 80. letech 20. století ovšem jeho průčelí částečně zmodernizováno, nebo čp.99/I (podrobněji v kapitole „Malé náměstí“), jehož fasáda rovněž za socialismu částečně narušena modernizací. Dům čp.44/I (podrobněji v kapitole „Gottliebova ulice“) je nevýraznou přízemní stavbou, která získala okolo roku 1900 neorenesanční fasádu, poněkud nepatřičnou vzhledem k drobnému charakteru objektu. Na protější straně ulice stojí dům čp.36/I (viz kapitola „Gottliebova ulice“). Původně přízemní domek byl zvýšen o první patro roku 1899. Plány na přístavbu vypracoval František Kotek, tedy místní stavitel, který tvořil nepříliš nápadité ale dobově žádané a slohově poctivé neorenesanční a eklektické fasády. Fasáda na čp.36/I se dochovala intaktně dodnes, včetně dobových vrat průjezdu.

O něco výraznější architekturou je dům čp.11/I (viz kapitola „Palackého ulice“). Vznikl totiž jako novostavba, při regulaci severního konce ulice. V 90. letech 19. století se tu jako majitel připomíná stavitel Eduard Šmaus, pravděpodobně i autor projektu nového neorenesančního objektu.  Fasáda se dochovala v podstatě intaktně. Patrový dům čp.11/I těží z výhodné, pohledově exponované nárožní polohy, kterou umocňuje existence rozšířeného prostranství mezi ním a domem čp.10/I. V Palackého ulici také již dříve vyrostl dvoupatrový činžovní dům čp.175/I (viz kapitola „Palackého ulice“). Postavil jej v letech 1877-1878 Jan Šmaus. Jde o příklad pozdně klasicistní architektury s prvky novorenesance. Střídmé průčelí se zachovalo dodnes. Mnohé další neorenesanční adaptace měšťanských domů se nedochovaly. To je případ domu čp.129/I (podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“), který byl v letech 1975-1976 zbořen a na jeho místě vyrostl Dům lahůdek, slavnostně otevřený 26. listopadu 1976, nebo domu čp.79/I (viz kapitola „Masarykovo náměstí“) na nároží Masarykova náměstí a Srbovy ulice, jenž koncem 80. let 20. století zcela přestavěn pro účely Geodézie a kartografie (dnes Katastrální úřad).  Neorenesanční fasáda domu čp.80/I (detailní popis v kapitole „Masarykovo náměstí“) zanikla už v roce 1929, kdy byl adaptován v duchu kubizující moderny. Sousední dům čp.81/I (podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“) ztratil neorenesanční průčelí v 80. letech 20. století při účelové modernizaci. Zanikla i původní fasáda domů čp.94/I a čp.95/I (viz kapitola „Masarykovo náměstí“) zřízená při přestavbě v letech 1895-1896 dle projektu Eduarda Šmause (byť ta při adaptaci objektu na sídlo banky v 90. letech 20. století částečně uchována). Neorenesanční průčelí domu čp.105/I (podrobněji v kapitole „Malé náměstí“) zcela setřeno při opravě v socialistické éře (počátkem 21. století dekor fasády mírně restituován). Zcela zanikl dům čp.13/I (viz kapitola „Palackého ulice“) na rohu Palackého a Knihovy ulice. V letech 1901-1902 provedl B. Ryšavý jeho novorenesanční přestavbu. Dům čp.13/I byl patrový, se sedmiosým a tříosým průčelím a jednoduchou fasádou. Měl pěkná dřevěná vrata. Dlouho tu fungovala pošta. Roku 1974 dům čp.13/I zbořen.

 

 

4.3. Neorenesanční školní budovy

Zcela největším objektem, který v Rokycanech ve slohu neorenesance vznikl, je budova základní školy v ulici Míru čp.64/I (viz kapitola „ulice Míru“). V roce 1897 město vykoupilo a následně zbořilo sedm historických domů. V červnu 1897 začaly stavební práce a v následujících měsících tu vyrostl monumentální palác nové školní budovy. Stavbu řídil František Kotek. Škola slavnostně otevřena a vysvěcena 18. září 1898.  Pro architektonický výraz novostavby zvolena dobově populární novorenesance. Měřítkově tato dvoupatrová škola předčila vše, co doposud ve městě vyrostlo, vlastně i děkanský kostel. Brutálně se vklínila na plochu celého středověkého domovního bloku se sedmi domy. Umístění nové školy nebylo šťastným činem. Namísto využití právě založené okružní třídy, kde se nabízely volné pozemky pro takovouto reprezentativní výstavbu, byla škola nevhodně vložena do hustě zastavěného centra Rokycan. Nejenže měřítkově a hmotově nerespektuje tradiční kompozici této části města, ale navíc naprosto svévolně ustoupila s historické uliční čáry, patrně v zájmu dodržení striktně pravoúhlého půdorysu novostavby.  Z hlediska slohu je to ovšem vytříbené dílo. Do ulice Míru hledí budova základní školy impozantním třináctiosým průčelím. Slohově tu převládá italizující novorenesance. Průčelí je zvýrazněno mělkým symetrickým rizalitem. V přízemí se nachází mohutný a slohově čistý novorenesanční portál se štukovým ostěním a původními vraty. V druhém patře rizalitu dynamizuje fasádu aplikace motivu půlkruhově zakončených oken. Průčelím probíhají filigránsky zdobené pilastry a římsy. Rizalit je završen atikou s balustrádou. Původně se tu nacházely i vázy a nápis „BOHU VLASTI KRÁLI“. Z této výzdoby přetrval reliéf J. A. Komenského s letopočtem 1898 v medailonu uprostřed atiky.  Ostatní partie fasády, zejména boční křídla do Komenského a Týmlovy ulice, už mají jednodušší podobu s převládající akademickou schematičností. Trochu chladný a přitom impozantní dojem podporují nesmlouvavé horizontály říms, jakož i nevysoká valbová střecha, strukturovaná na bočních křídlech jen nízkými atikami.

Neorenesance byla využita i na dalších školních budovách, například na objektu bývalé základní školy Za Radnicí čp.140/I (viz kapitola „Knihova ulice“). Původní vnitroblokové křídlo z let  1867-1868 rozšířeno o uliční trakt.  Na jaře 1887 začaly práce. 16. září 1887 byla neorenesanční přístavba odevzdána do užívání. Bohužel její podoba zcela zničena při absurdní socialistické přestavbě koncem 60. let 20. století. V roce 1904 otevřena na náměstí U Saské brány budova městské opatrovny (nyní mateřské školy) čp.39/I (podrobněji v kapitole „okružní třída“). Neorenesanční budovu vyprojektoval místní stavitel Bohuslav Ryšavý. Šlo o skromný, přízemní objekt charakteru vilky. Okna měla obdélníkové nadokenní římsy, nároží bylo bosované.  I zde došlo koncem 60. let k necitlivé přestavbě, při níž objekt zvýšen o patro a fasáda zcela zmodernizována.  Pozdní aplikaci neorenesanční estetiky představuje budova hospodářské školy (později učiliště) čp.228/II (viz kapitola „Pražské předměstí“). Plány školní budovy vypracoval inženýr zemského výboru Rudolf Pokorný, konečnou architektonickou podobu dal objektu Bohuslav Ryšavý. Stavební dohled prováděl ing. K. Šimůnek. Stavební práce prováděla firma Wolf & Ryšavý. Výstavný  novorenesanční objekt kolaudovaný 26. října 1906. Slohově se škola nese v duchu české novorenesance, a to bez příměsí dobově populárního eklekticismu a secese. Vlastní patrová školní budova byla orientována k jihu, do dnešní ulice Mládežníků a hledí do ní šestnáctiosým průčelím o délce 41 metrů se zvýrazněným středovým rizalitem. Vstupní portál je vybaven dobovými dveřmi a štukovým emblémem lva. Rizalit korunuje jednoduchý štít s atikou a koulemi. Interiéry už byly porušeny novodobým užíváním, ale v jídelně jsou zachována původní sgrafita od akademického malíře K. Šimůnka (syn ing. Šimůnka, který prováděl stavební dozor). Boční křídla měří 17 metrů.  Budova vynikala i po technické stránce. Svými vymoženostmi překonávala většinu tehdejší rokycanské zástavby. Například ředitelna, kuchyně a byt správce byly operativně propojeny telefonní linkou. Ředitelna vybavená elektrickými hodinami. Uhlí na otop se dopravovalo ze sklepa do jednotlivých pater objektu pomocí zvláštního nákladního výtahu. Naopak voda se rozváděla do všech místností z rezervoáru umístěného na půdě. Do této nádrže se voda čerpala pomocí plynového motoru o 5 koňských silách umístěného u stodoly na dvoře. Tímto agregátem se zároveň poháněly všechny hospodářské stroje. V učebnách byla letní i zimní ventilace. Ke škole patřil velký pozemek se zelinářskou zahradou a ovocným sadem o výměře 7,25 ha, který dodával areálu podobu renesančního statku. Stála tu na dvoře vpravo stodola, vlevo vepřinec s asfaltovou podlahou, chlév pro dobytek, dále drůbežárna a stáj. U stáje postaven domek s bytem správce školy a ubytovna pro služky. Nejen hlavní školská budova, ale i hospodářské objekty na dvoře měly zdobná, reprezentativní průčelí. V případě hospodářských objektů se tu aplikovaly ornamentálně vykrajované štítové zdi ve stylu selského neobaroka.

 

 

4.4. Ostatní neorenesanční veřejné budovy

Nejhodnotnější novorenesanční novostavbou na Masarykově náměstí je dům čp.83-84/I (podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“), dnešní sídlo knihovny. Vznikl scelením dvou původních měšťanských domů. Klasicistní objekt pak roku 1894 koupila obecní spořitelna a brzy začala nákladná přestavba v honosném slohu. Stavbu vedl a projektoval Bohuslav Ryšavý. Šlo spíše o demonstraci ambicí mladočeského vedení okresního města. Dvoupatrové, pětiosé průčelí domu čp.83-84/I se skládá z vlastní fasády, která je strukturovaná převážně klasickými novorenesančními prvky (trojúhelníkové nebo ploché novorenesanční nadokenní frontony, balustrády v podokenních výplních nebo pásové rustiky).  V přízemí jednoduchý portál s původními novorenesančními vyřezávanými dveřmi. Druhá část průčelí spočívá nad korunní římsou. Táhne se tu výrazná atika, uprostřed vybíhající v oblouk se štukaturou městského erbu. Po stranách od něj stojí sochy. Nad atikou se tyčí střecha s věžovitou střední částí, kterou ukončuje plošina ohraničená mříží. Tato část domu je už velmi silně ovlivněna eklektickými architektonickými trendy. Dodnes se částečně dochovaly taky interiéry domu, a to klenutý průjezd, dvouramenné schodiště, šachtový světlík vedle schodiště a zejména velkoplošná nástěnná freska Čechie, dílo rokycanského malíře Maška.

Ve stejném slohu postaven v letech 1896-97 i objekt městských lázní čp.39/II (viz kapitola „Pražské předměstí“). Jejich projekt vypracoval Bohuslav Ryšavý. Pojal je jako přízemní stavbu, orientovanou kolmo na Pražskou ulici. Stavba pohledově využila nábřeží Padrťského potoka, respektive pruh parkově upravené zeleně mezi Mlýnským náhonem a potokem. Právě sem se natočilo hlavní průčelí, se středovou sekcí o délce 10,2 metru a dvěma osově souměrnými bočními křídly, každé o délce 7,8 metru. Boční strana objektu měřila 11,5 metru. Fasádu pokryl bohatým neorenesančním dekorem. Pásovou rustiku doplňovala na nárožích bosáž. Suprafenestry  zakončeny profilovanými oblouky, uvnitř nichž mušlový motiv. Nad bočními křídly situovány ozdobné štíty s atikou, balustrádou a neorenesančními vázami. Nad atikou vrchol štítu, po stranách lemovaný volutami, nahoře zakončený segmentem. V úrovni pod korunní římsou vyveden ve štuku nápis: MĚSTSKÉ PARNÍ, VANOVÉ A SLATINNÉ LÁZNĚ. Hlavní vchod situován směrem do Pražské ulice. Pojat jako monumentální neorenesanční portál s dvojitými pilastry po stranách a trojúhelníkovým zakončením. Půvabná stavba bohužel v roce 1989 musela ustoupit výstavbě nového mostu přes Padrťský potok.

 

 

4.5. Neorenesanční průmyslové stavby

I neorenesance se uplatnila na průmyslových stavbách.   Na počátku 20. století vyrostl v Rokycanech nový měšťanský pivovar čp.146/II v Pivovarské ulici (viz kapitola „Pražské předměstí“). Projekt i stavební práce provedl Bohuslav Ryšavý. Objekt kolaudován 4. prosince 1901. Hlavní pivovarská budova měla 2-3 patra, přičemž varna procházela skrz dvě podlaží. Pivovar se stal dominantou Pražského předměstí, a to ani ne tak svou novorenesanční fasádou, jako spíše polohou na mírném svahu severně od dnešní Pivovarské ulice. Areál pivovaru s fotogenickým 30 metrů vysokým komínem vynikal při pohledu z mnohých okolních ulic, i ze vzdálenějších rokycanských okrsků.

Neorenesanční je také nové křídlo Guthových železáren čp.12/III (nyní firma SMS) na náměstí U Saské brány, které koncem 19. století připojeno k původnímu baroknímu objektu mlýna, z něhož se železárny vyvinuly. Podrobněji v kapitole „Plzeňské předměstí“.

 

 

4.6. Neorenesanční vily

Neorenesance se stala také ideálním slohem pro ztvárnění luxusní individuální výstavby soukromých rezidencí a vil. Od konce 19. století se individuální vilová výstavba stává i v Rokycanech předmětem zvýšeného zájmu bohatších investorů. Nejluxusnější vily si postavili místní podnikatelé, průmyslníci. Často je umístili přímo do areálu svých podniků. U Hirschových železáren v Madlonově ulici takto vyrostla vila továrníka Hirsche čp.21/III (podrobněji v kapitole „Plzeňské předměstí“). Hirschovu vilu, spíše však zámeček, vyprojektoval plzeňský stavitel F. Kotek. Jedná se o jednu z nejčistších ukázek neorenesanční architektury v Rokycanech. Izolovaně stojící objekt je na severní straně otočen do továrního dvora, zatímco na jihu hledí do upravené zahrady, která končí až u Madlonovy ulice. Hirschova vila je patrová, přísně symetrická stavba s dominantním jižním sedmiosým průčelím. Jeho fasádu člení hluboký střední rizalit s hlavním vchodem ukrytým v předsíňce mezi dvojitým sloupovím (vnější sloup je v průřezu čtverhranný s hlavicí v egyptském slohu, vnitřní sloup kulatý s římsko-dórskou hlavicí). V prvním patře přechází rizalit v monumentální balkon s balustrádovým zábradlím. Vnější hranici rizalitu zde vymezují po stranách jónské sloupy Na balkon se vchází dvojitým francouzským oknem zakončeným segmentovým frontonem se štukovou kartuší a štukovými sochami andílků. Fronton po stranách nesou štíhlé karyatidy, rovněž štukované. Střední trakt vily ještě opticky zvyšuje atika s balustrádou. Na rozdíl od plastické štukatury v rizalitu je fasáda bočních traktů jednodušší, v přízemí s dominantním prvkem bosáže, v prvním patře se zajímavým ostěním oken (polosloupy s jónskými hlavicemi) a trojúhelníkovými frontony. Nad oběma bočními trakty se zdvíhají nárožní věžice ve tvaru komolého jehlance inspirované francouzskou neorenesancí. Slohový ráz vily dotvářejí i takové detaily jako původní komíny z neomítnutých cihel na střeše, nebo dřevěné vstupní dveře s plastickými ornamenty. Prostor před domem pojal architekt jako reprezentativní zahradu s parkovou úpravou. V ose průčelí tu stojí neorenesanční kovová kašna ve tvaru ženské postavy, která stojí na váze. Kašnu lemuje kruhový kamenný bazén. Od Madlonovy ulice odděloval zahradu plot s kovanou mříží. Slohově je Hirschova vila špičkovou ukázkou eklektické neorenesance. Stavitel Kotek v Rokycanech projektoval i školu v ulici Míru a stará kasárna, ale v případě Hirschovy vily vyšel maximálně vstříc opulentnímu vkusu zadavatele a vytvořil skutečně luxusní dům, který předčil vnější okázalostí. Továrník Hirsch nepochybně chtěl novostavbou rodinného sídla demonstrovat svoji finanční sílu a ohromit rokycanskou veřejnost. Objekt vily naštěstí unikl modernizačním zásahům a až na drobné přístavky na boční straně je architektonicky intaktní. Stejně jako Hirschova vila i tovární haly postavené při rozšiřování továrny roku 1895 se dochovaly v podstatě dodnes. Jejich dominantním rysem jsou velkolepé rozměry a zdivo z neomítnutých světlých cihel.

Obdobný urbanistický kontext má i Hammerova vila čp.195/II (o ní podrobněji v kapitole „Jižní předměstí“), kterou si továrník Josef Hammer postavil jako sídlo v sousedství svého podniku. Hammerova vila stojí v rozsáhlé zahradě. Zaujme plně zachovalou, detailně zdobenou fasádou v eklektickém stylu s věží, balkóny a slohovými detaily (například na vstupních dveřích). V zpětném pohledu ale Hirschova i Hammerova vila působí spíše jako mírně anachronický model malé rodinné továrny, v které nachází její majitel bydlení doslova vedle výrobních hal. V pozdějších dekádách už nebývalo zvykem pro podnikatelskou elitu stavět své domy přímo v továrnách, namísto toho nadešla éra zvláště vymezených vilových čtvrtí.

V Rokycanech vznikly na konci 19. století dvě lokality, které umožňovaly rozvoj vilové zástavby. Jedna z nich se vyvíjela podél nynější Jeřabinové ulice. Dodnes se tu dochoval soubor těchto vesměs neorenesančních luxusních rezidencí. Klasickým reprezentantem této architektury je náročná vila čp.201/II (viz kapitola „Rašínov“), postavená okolo roku 1900. Honosná patrová neorenesanční rezidence korunována stanovou střechou s kovovou korouhví a zdobnými cihlovými komíny. Fasádou v přízemí probíhá pásová rustika. Okna v patře zasazena do dekorativní šambrány s trojúhelníkovými suprafenestry a štukovou balustrádou v podokenní ploše. Fasáda v středovém rizalitu ovšem podlehla pozdější utilitární opravě, při níž prakticky všechen neorenesanční dekor setřen. Na dobových fotografiích je přitom vidět, že právě střední část průčelí představovala nejimpozantnější manifestaci předválečné měšťanské okázalosti a eklektické vynalézavosti. Celý střední trakt fasády byl zanořen a ponechával v přízemí i v patře místo pro zastřené balkony. Do balkónového otvoru v patře vsazeno balustrádové zábradlí, na něž navazovala elegantní dřevěná konstrukce vytvářející soustavu dvou souběžných půloblouků, jakýsi triumfální oblouk buržoazního blahobytu. To, že v pozdější době bylo majiteli domu povoleno tuto střední část zrušit, vyplnit těžkopádným zdivem a primitivní fasádou, byla velká chyba. Podobný sloh měl i dvojdům čp.199-200/II (viz kapitola „Rašínov“) z doby okolo roku 1900. Měl čtyřosou symetrickou fasádu s dvojici sdružených okenních otvorů. Uprostřed dělenou vertikální pásem bosáže. Bosování rovněž na severním okraji průčelí. O jisté eklektické labilitě této architektury vypovídala i skutečnost, že nad každou z okenních dvojic byla jiná suprafenestra, jednou trojúhelníková, jednou jen lineární. Tříosé průčelí se středovým rizalitem se hmotově zachovalo do současnosti ale fasádní dekor setřen. Původní architektura podlehla pozdějším přestavbám. Vila čp.273/II patří rovněž mezi reprezentanty individuální architektury z doby před 1. světovou válkou. Tvarosloví domu je ale celkově chudší (viz kapitola „Rašínov“). I dům čp.248/II má dochovanou neorenesanční fasádu z počátku 20. století (detailní popis též v kapitole „Rašínov“).

Druhým okrskem, kde se rozvíjela nová individuální zástavba, byl západní okraj tehdejšího Plzeňského předměstí, kde vznikla jednak bloková zástavba převážně přízemních domků (podél ulic Sedláčkova, Litohlavská, Alšova a Třebízského). I na těchto skromnějších objektech použity často novorenesanční motivy, například na domu čp.93/III  na rohu Třebízského a Sedláčkovy ulice (viz kapitola „Plzeňské předměstí“), nebo na již zbořené budově restaurace Slavie čp.31/III  (viz kapitola „Plzeňské předměstí“) na nároží Třebízského a Litohlavské ulice, jejíž podobu určila přestavba někdy okolo roku 1900, kdy fasádu pokryl uměřený štukový dekor sestávající zejména z pilastrů s korintskými hlavicemi a růžicových motivů v podokenních výplních. Parter jižního průčelí byl členěn pásovou rustikou, střecha byla valbová. Při pozdější modernizaci zanikla neorenesanční fasáda objektu čp.89/III (viz kapitola „Plzeňské předměstí“), bývalý hostinec Na Letné. Kromě blokové zástavby založena koncem 19. století podél Litohlavské ulice i nevelká zóna rodinných domů a vilek. Dodnes se zde uchoval soubor několika takových individuálních rezidencí. Z nich neorenesanční sloh mají nebo měly (před modernizací) objekty čp.103/III, čp.78/III nebo čp.108/III (všechny tři viz kapitola „Plzeňské předměstí“).

Další neorenesanční vilky a soukromé domy vyrůstaly rozptýleně, prakticky ve všech částech tehdejších Rokycan. Mezi tento typ rezidencí patří nárožní přízemní domek čp.117/III (viz kapitola „Plzeňské předměstí“) z doby po roce 1910, stojící na nároží Plzeňské a Sládkovy ulice, nebo dům čp.187/II, tzv. Babánkova vila (viz kapitola „Pražské předměstí“) v Růžičkově ulici. Roku 1894 vila přestavěna a získala neorenesanční podobu. Do ulice byla natočena patrovým pětiosým průčelím a trojúhelníkovým štítem. V přízemí  pásová rustika. Původní dekor později částečně setřen, takže slohově nešlo o příliš výrazný objekt. Počátkem 21. století byl zbořen.

 

 

4.7. Další neorenesanční stavby

Neorenesanci také nalezneme na několika hrobkách na starém hřbitově. Vedle severní brány se například dochovala v poměrně neporušeném stavu hrobka rodiny Veselých. V přízemí budovy městské radnice čp.1/I umístěna pamětní deska husitského kněze Jana Rokycany. Byla tu odhalena 13. srpna roku 1882. Vytvořil ji sochař Josef Strachovský. Podle jeho předlohy ji pak odlili v klabavských železárnách. Je to novorenesanční dílo s ústředním prvkem kruhového medailonu s reliéfem Jana Rokycany. Medailon lemovaný vavřínem. Horní část desky má podobu štítu s volutami a postavičkami andělů. Na špici tohoto „štítu“ stojí husitský kalich a po stranách je štít podpírán karyatidami. Dolní část pamětní desky vyplňuje sova-symbol moudrosti. Zcela dole visí z desky dvojdílný baldachýn. Strachovského dílo je dobrou ukázkou novorenesančního konvenčního sochařství. Podrobněji o ní v kapitole „Masarykovo náměstí“.

 

 

 

5. Neobarokní sloh

5.1. Gymnázium

Neobarokní sloh zažil vrchol své popularity až počátkem 20. století. V Rokycanech se dochovalo jen několik jeho projevů, ale jde o stavby výrazné a kvalitní. Jednoznačně nejdůležitější neobarokní realizací v Rokycanech, ale i jednou z nejdůležitějších v celých západních Čechách, je objekt Střední odborné školy (bývalého gymnázia) čp.112/I (podrobněji v kapitole „okružní třída) v ulici Svazu bojovníků za svobodu. Projekt nového gymnázia vyhotovil c. k. vrchní místodržitelský inženýr Ferdinand Havlíček. Výstavba začala roku 1904. Dne 9. srpna 1905 stavba kolaudována. Gymnázium se skládalo ze dvou objektů: vlastního školského paláce a dvorní budovy tělocvičny s kaplí. Hlavní budova je dvoupatrová, 64 metrů dlouhá a 22 metrů široká. Průčelím je orientována do ulice Svazu bojovníků za svobodu, a to svou monumentální 14 osou fasádou s dvouosým souměrným středovým rizalitem. Po stranách vystupují do ulice boční křídla. Je korunována vysokou věží. Novobarokní sloh gymnázia je v dobovém kontextu v Rokycanech nepříliš obvyklý. Projektant zde dokázal odolat dobově populárnímu eklekticismu a vytvořil stylově čisté dílo, inspirované vrcholně barokními šlechtickými sídly. Barokní neklid je tu zasazen do klasického římského tvarosloví. Nejzdobnější je středový rizalit s bohatou štukaturou a cenným pískovcovým portálem, který podle návrhu Františka Havlíčka vytvořil rokycanský kameník Jaroslav Lebruška. K portálu s cennými dveřmi vede barokně zakřivené schodiště. Nad okny rizalitu zaujmou dekorativní suprafenestry. V úrovni prvního patra je v nich barevně vyveden ve štuku erb města Rokycan v barokní kartuši. Věž nasedá nad korunní římsou vybíhající v trojúhelník. Po stranách má dvě niky s rokokovými vázami. Střecha věže pokryta měděným plechem, nejníže je konická helmice, na ní ochoz, o patro výše lucerna vybíhající v úzkou jehlancovitou špičku. Svou výškou se věž gymnázia stala novou výškovou dominantou Rokycan. Parter hlavního průčelí je prostoupen pásovou rustikou. Mezi parterem a prvním patrem se nachází mohutná římsa, na níž nasedá řád římsko-jónských pilastrů, které probíhají až ke korunní římse. Střecha je mansardová. Nad postranními křídly jsou pěkné vikýře.

Za pozornost stojí i interiéry gymnázia. Vstupní vestibul za portálem před schodištěm je vyzdoben štukaturami a předsíňka u vchodu benátskou mozaikou z mramorových kostek na podlaze. Dvorní budova má rozměry 23 x 11 metrů. Tento patrový objekt měl v přízemí tělocvičnu, v patře bývalou kapli, později změněnou na druhou tělocvičnu a aulu. Tělocvična měla kazetový strop. Počítalo se s ní původně i pro různá slavnostní shromáždění, koncerty apod. Školní kaple pojata jako velkorysý sakrální prostor, po zrušení v 50. letech 20. století sice ztratila svůj původní účel, ale vnitřní výzdoba se většinou zachovala (byť v nedůstojné adaptaci na tělocvičnu).

 

 

5.2. Neobarokní sloh na soukromých domech

Ze soukromých domů je nehodnotnější ukázkou rokycanského neobaroka objekt čp.82/I  (podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí“). Původní domek roku 1901 koupil Hanuš Karlík, cukrovarník a jeden z nejbohatších lidí v Rokycanech, a do roku 1903 tu nechal postavit moderní dvoupatrový novobarokní činžovní dům. Novostavbu vyprojektoval pražský architekt Alois Dlabač z Prahy, stavební práce provedla místní firma B. Ryšavého. Dvoupatrový dům byl vybaven největším měšťanským komfortem své doby a v mnohém zcela předběhl technickou úroveň maloměstského bydlení. Všechny byty v domě zásoboval vodovod. Ohřívanou vodou se místnosti i vytápěly. Město přitom v té době žádný obecní vodovodní systém nemělo. Voda se proto čerpala z nově vykopané studny, benzínové čerpadlo ji hnalo na půdu, odkud se gravitačně rozváděla do jednotlivých bytů. Každý byt měl také vlastní koupelnu s vanou. Do vany vedl teplou vodu zvláštní vodovod ze sporáku v kuchyni. Celý dům byl osvětlován plynovými lampami. K stavbě domu byla použita progresivní železná konstrukce, která v zaklenutí stropů nahradila tradiční materiály. Podlahy domu byly obloženy dubovými vlysy, stěny v kuchyních a koupelnách dlaždicemi. Stěny domu zdobily umělecké malby

Od ostatních činžovních domů, které tehdy v historickém jádru Rokycan vyrůstaly se dům čp.82/I liší i tím, že stavba nebyla jen pouhou maloměstskou aplikací velkoměstských forem, nýbrž že movitý zadavatel stavby si mohl dovolit angažovat skutečné velkoměstské umělce a řemeslníky. Výsledná budova je tak mimořádně kultivovaná a vyniká smyslem pro sloh a detail. Například ozdoby na fasádě nanášeli přímo na místě žáci umělecko-průmyslové školy z Prahy. Dům čp.82/I tak vypadá, jako by byl do středu Rokycan přenesen přímo z nějaké pražské nebo plzeňské ulice. Slohově je dům čp.82/I poměrně čistou manifestací novobarokního tvarosloví, snad jen některé detaily fasády nebo výzdoba skleněných vitráži ve dveřích jeví secesní inspirací. Secesní je ve své filozofii také použití ultramoderních kovových kleneb kombinovaných s vnějším honosným dekorem. Ve srovnání s novobarokním rokycanským gymnáziem z roku 1905 pracuje dům čp.82/I s barokními tvary možná méně klasicky. Výsledná podoba domu ale svým tektonickým neklidem působí ještě „barokněji“ než uvedený objekt gymnázia. V tomto stavu z roku 1903 se dům čp.82/I dochoval prakticky v intaktní podobě dodnes. Symetrické sedmiosé průčelí rytmizuje uprostřed tříosý konvexní rizalit ukončený cibulovitou věžicí. Jeho fasáda je silně prostoupena detailní eklektickou štukaturou. V patře je to jakási kartuš nesená po stranách postavami andílků. Rovněž části průčelí po stranách od rizalitu zdobí štukový dekor. Nad okny v patře je to barokně zvlněná profilovaná římsa a ve druhém patře jemnější eklektická ornamentalika. Nad úrovní korunní římsy jsou tu ještě do střechy vsazena mohutná volská oka.  V přízemí se nachází velký portál s kovanou mříží a secesními leptanými skly ve vitráži dveří. Po roce 1990 byla skla opravena. Střecha je mansardová, vysoká. Původně na hřebenu střechy umístěny dva kované kovové hroty. Interiéry domu zdobí další štukatury, v průjezdu se navíc zachovala originální dlažba z tvrdých dřevěných špalíčků. Schodiště má původní železné zábradlí.  Zadní strana domu je architektonicky o poznání jednodušší. Do dvora zde hledí fasáda s hlavním motivem pavlačí.

Jen ojediněle se neobaroko objevovalo na soukromých vilách (zde si větší popularitu udržela neorenesance nebo secese). Pozoruhodnou výjimkou je v tomto ohledu vilový dvojdům čp.220-203/II (viz kapitola „Rašínov“) z první dekády 20. století v Jeřabinové ulici. Tyto dvě identické vily mají bohatou, plastickou fasádu s převládajícím neobarokním slohem. Ze souměrného průčelí vystupuje středový rizalit. Přízemím probíhá pásová rustika. V duchu eklektického hyperdekorativismu se na domě objevuje několik typů oken. V přízemí jsou to obdélná okna s podokenními výplněmi, trojúhelníkové suprafenestry jsou netradičně posunuty výš a propojeny s profilovanou římsou oddělující přízemí a patro. V přízemí rizalitu zase vidíme neorománské zdvojené okno s půlkruhovým zakončením. V patře zakončuje okenní otvory segmentový fronton. Uprostřed fasády patra okno nahrazují dveře na balkónek posazený na půlkruhový mušlovitý sokl. Zdivo v patře vyplňují plochy z tmavě červených ozdobných cihel. Korunní římsa, bohatě profilovaná, v rizalitu nadnášená konzolami, vybíhá v půlkruhovou atiku s štukaturou s erby českých zemí. Střecha je valbová.

 

 

5.3. Ostatní aplikace neobarokního slohu

Počátkem 20. století prošla rokycanská radnice opravou. Klasicistní průčelí radnice bylo tehdy vkusně upraveno v novobarokním slohu. Nad okny se objevily dekorativnější štukové suprafenestry, skládající se z barokně prolamované barokizující římsy a složitého štukového dekoru.  Tento štukový dekor ale nepůsobí eklekticky nabubřelým dojmem a vcelku logicky rozvíjí motivy pravého baroka. Podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí. Neobarokní korekce se dočkal i rokycanský děkanský kostel Panny Marie Sněžné. 24. června 1908 se usneslo městské zastupitelstvo zadat práce. Do 16 lunetových polí v presbyteriu a v hlavní lodi pod hlavní klenbou naneseny plastické ozdoby. Nad hlavním kůrem zhotoveny okrasy od akademického sochaře Vojtěcha Šípa z Plzně. Podrobněji v kapitole „Masarykovo náměstí.