https://encyklopedierokycan.wz.cz/vstupdofotogalerie.jpg

 

 

 

https://encyklopedierokycan.wz.cz/zpetnahomepage.jpg

https://encyklopedierokycan.wz.cz/fotografieheadlinesecesevrokycanech.jpg


 

Secese je umělecký sloh, který se v českých zemích objevuje v 90. letech 19. století jako alternativa k dosud převládajícím historizujícím slohům.  Na rozdíl od nich nevycházela z klasického tvarosloví (jako renesance, baroko nebo klasicismus), ale inspirovala se přírodními motivy. Secesní architektura je bohatá na umělecké detaily, odmítá důslednou symetrii a pravidelnost.  V Rokycanech se secese začala uplatňovat výrazněji až v první dekádě 20. století a stala se velmi rozšířeným architektonickým výrazem ve městě až do počátku 20. let. Vzhledem k tomu, že Rokycany prožívaly v této době (samozřejmě s výjimkou let 1. světové války) hospodářský i populační a tedy i stavební rozmach, zanechala zde tato doba poměrně velké množství realizovaných secesních objektů. Secese sice ve 2. polovině 20. století čelila kritice coby úpadkový „buržoazní“ sloh, ale až na pár demolic a účelových modernizací se budovy v tomto slohu dochovaly v Rokycanech v poměrně velké míře.

Největší prostor dostala secese na tehdy právě čerstvě zřízené okružní třídě na Příkopech (nynější Jiráskova ulice). V roce 1908 tu podle projektu Jindřicha Alexandra vyrostl patrový dům čp.67/I. Nejde o vysloveně stylově vytříbené dílo, spíše o pitoreskní maloměstskou aplikaci eklektických vlivů s převahou secese. Výrazným prvkem fasády jsou dvě kamenné sochy atlantů od V. Šípa (žáka J. V. Myslbeka), podpírajících rizalit u hlavního vchodu.  Nad vchodem se v průčelí uplatňují hravé secesní motivy, nad korunní římsou atika s Purkyňovou bustou. V domě (nyní využívaném jako sídlo okresního soudu) se dochoval i průjezd s dekorativním secesním designem. Podrobný popis objektu v kapitole „okružní třída“. Patrně nejslohovější secesní stavbou v Rokycanech je soukromá vila čp.286/II v Jiráskově ulici. Počátkem 21. století byla prohlášena státem chráněnou kulturní památkou.  Postavena byla roku 1911 podle projektu Bohuslava Ryšavého. Právě Bohuslav Ryšavý byl v této době nejvýznamnějším rokycanským architektem a stavitelem. Dokázal přejít od neorenesančních a neobarokních projektů k secesi a v době před 1. světovou válkou výrazně ovlivnil podobu města.  Vila čp.286/II mezi nimi vyniká, zejména tím, že architektonicky je skutečně srovnatelná se soudobou produkcí Plzně nebo Prahy. Průčelí vily je ztvárněno ve stylu čisté secese, s výrazným půlkruhovým oknem, keramickými prvky fasády a strmou střechou s prejzy. V letech 2003-2006 byla vila důkladně a odborně opravena. Podrobný popis objektu se nachází v kapitole „okružní třída“. Na sousední parcele vyrostla roku 1907 neméně výrazná secesní stavba, dům čp.247/II, původně soukromá rezidence, později hotel Merkur a v současnosti pošta. Autorem projektu byl Jindřich Alexandr. Jde o přepychový patrový dům s podkrovím. Na severozápadním nároží mohutná věž (do úrovně 2. patra celozděná, v posledním 3. patře z hrázděného zdiva z dřevěných trámů). Střecha věže valbová, na vrcholu ukončená lucernou s kulovitou bání. Hrázděné zdivo se uplatňovalo i v jiných částech objektu – pod korunní římsou a na bočním (východním) štítu. Secesní dekor dále podporovaly balkony (jednak mezi věži s hlavní budovou, jednak na bočním štítu) s ornamentálním zábradlím a zdobné šambrány oken. Na střeše se nacházelo množství zděných komínů. Ve 20. letech při adaptaci na poštovní úřad bohužel došlo k likvidaci původního mobiliáře. I přes utilitární umístění poštovního úřadu si ale vnějškově dům udržel základní secesní rysy, ať už jsou to rostlinné štukatury v omítce, kovové mříže před vchodem nebo na balkónku, či hrázděné zdivo pod střechou. Největší ztráta ale přišla v roce 1945, kdy objekt zasažen při americkém náletu. Poté už nebyla obnovena původní věž s hrázděným patrem a snesena do podoby dnešního pahýlu.  V letech 2003-2004  prošel objekt celkovou rekonstrukcí. Detailně o tomto objektu pojednáno v kapitole „okružní třída“. Na opačné straně Jiráskovy ulice stávala ještě secesní vilka čp.66/I), postavená  roku 1906 Štěpánem Wolfem jako soukromý dům pro Františka Waldsteina, majitele sousedního hostince Libuše. Roku 1974 ovšem byla srovnána se zemí kvůli výstavbě nového sídla okresní organizace komunistů. Podrobný popis objektu taktéž v kapitole „okružní třída“.

Už méně se secese projevila na tváři ulic v centrální historické části Rokycan.  Roku 1911 byla upravena fasáda domu čp.2/I na Masarykově náměstí podle projektu stavitele Josefa Pechana v  secesním slohu, ovšem bez výraznější invence (o domě podrobněji v samostatné kapitole). Kreativní až pitoreskní řešení zvoleno v roce 1915 při secesní přestavbě domu čp.7/I na Masarykově náměstí. Přestavba zachovala a dále rozvinula uliční štít, který si tento dům jako jediný na náměstí podržel. Architekt zvolil roku 1915 dobově populární sloh secese. Průčelí domu je pětiosé, přičemž středové okno je širší, složené tak, že je jakoby vypouklé. Zde mezi okny se rozvinula bohatá secesní ornamentalika, převážně s rostlinnými motivy. Fasádou probíhají lizény. Štít je zajímavou syntézou klasicistně geometrického trojúhelníku a secesního dekoru. Skládá se ze střední části, zakončené trojúhelníkovou nástavbou s festonem vyvedeným do omítky a dále z bočních dílců s atikovou římsou, na níž jsou od střední části štítu zavěšeny voluty. Celkové vyznění fasády domu čp.7/I je ovšem spíše „klasické“. Secese tu jen dokresluje detail, ale nevnáší do klasického řádu průčelí a štítu vlastní tektoniku (o domě podrobněji v samostatné kapitole). Zajímavé jsou secesní prvky na jinak spíše eklektickém, nebo neobarokním domě čp.82/I  z roku 1903, na severní straně Masarykova náměstí. Secesní jsou tu jen některé detaily fasády nebo výzdoba skleněných vitráži ve dveřích. Secesní je ve své filozofii také použití ultramoderních kovových kleneb kombinovaných s vnějším honosným dekorem (o domě podrobněji v samostatné kapitole). Secesní fasádu měl i dům čp.76/I na západní straně Masarykova náměstí.  Získal ji v první dekádě 20. století při přestavbě objektu pro Okresní hospodářskou záložnu.  Dům v říjnu 1985 vystěhován a v lednu 1986 zbořen. Na jeho místě stojí obchodní dům Žďár (o domě podrobněji v samostatné kapitole).

V případě domu čp.54/I ve Smetanově ulici sice nedošlo k demolici, ale původní secesní fasáda zanikla při necitlivé modernizaci v 80. letech 20. století.  Dvoupatrový činžovní dům vyrostl v letech 1907-1908 podle projektu Bohuslava Ryšavého. Na fasádě se střídaly secesní prvky a dlaždicová pole. Podrobnější popis objektu v kapitole „Smetanova ulice“. Secese pokryla i fasádu domu čp.104/I na Malém náměstí. Na průčelí aplikovány při přestavbě počátkem 20. století rostlinné motivy v šambránách okenních otvorů a na pilastrech. Podrobněji o domu čp.104 v kapitole „Malé náměstí“. Secese v Rokycanech přežívala ještě v prvních letech po světové válce. V Knihově ulici stojí například dům čp.177/I, postavený v letech 1920-1923 dle projektu Štěpána Wolfa. Podrobněji v kapitole „Knihova ulice“.

Velký prostor dostala secese na předměstích Rokycan, kam byla umisťována nová výstavba, převážně soukromých vilek. To je případ secesního domu čp.300/II z roku 1915 od Josefa Pechana na nároží ulice Dvořákovy a Mládežníků, který ovšem už vykazuje i jisté rysy architektonické moderny a je spíše ukázkou pozdní secese. Do zkoseného nároží vložen vchod. Fasádu zdobí rostlinné motivy a festony. Směrem do Dvořákovy ulice je v patře sdružené trojokno vsazené do konkávního výklenku. Střecha je mansardová.  Na protějším nároží v téže době vyrostl i dům čp.304/II, přízemní secesní vila se zvýšenou patrovou nárožní sekcí, která vybíhá ve věžovitý štít. Fasádu člení pravoúhlé vystouplé plochy, které imitují hrázděné zdivo a trámy.  Vedle něj v Dvořákově ulici ještě stojí vilka čp.294/II z doby okolo roku 1913. Objekt má mansardovou příkrou střechu, do níž je vloženo obytné patro s štíty. Fasáda rovněž pokryta secesní štukaturou. V parteru rostlinné ornamenty, v patře opět imitace trámoví. Suterén je vyvýšený a obložený navenek kyklopským zdivem. Vedle domu se dochovala původní vrata a vchodová branka do zahrady se secesním železným kováním a cihlovými sloupky. Hlavní vchod do domu je situován zboku a je zakryt původní samostatnou stříškou.  Nedaleko odtud, v Tomáškově ulici zase stojí secesní vilka čp.105/II.  Secesní je i vnější podoba domu čp.8/II v Lázeňské ulici. Získal ji při přestavbě počátkem 20. století. Jde už o spíše folklorizovanou variantu tohoto uměleckého stylu, která se projevuje hlavně v divoce vykrajovaných okenních šambránách.  Detailní popis všech těchto domů se nachází v kapitole „Pražské předměstí“.

Secese ovlivnila taky podobu Plzeňského předměstí, kde se na přelomu 19. a 20. století začala rozvíjet individuální výstavba na dosud nevyužitých zemědělských pozemcích. V Litohlavské ulici je to dům čp.110/III. Původně zdobná secesní fasáda ovšem před rokem 1971 nevkusně přestavěna. Až v roce 1920 tu ještě jako dozvuk secesního slohového cítění vyrostla patrová vila „Anička“ čp.137/III. Umělecky vyniká vila čp.119/III v Sedláčkově ulici postavená okolo roku 1910 podle projektu Bohuslava Ryšavého. Patrový dům charakterizuje bohatý, až marnivý secesní štukový dekor a dochované stavební detaily jako ostění oken nebo dřevěná konstrukce štítu. Jde o další ukázku řemeslně dobře odvedené produkce tohoto významného rokycanského stavitele.  Podrobněji o těchto objektech v kapitole „Plzeňské předměstí“.

Na přelomu 19. a 20. století došlo v Rokycanech k masivní parcelaci podél nynější Jeřabinové ulice, kde vznikl soubor většinou reprezentativních rodinných domů. I zde najdeme (kromě některých neorenesančních projektů) převážně stavby ovlivněné secesní estetikou.  Dům čp.299/II postavený v posledních  letech před 1. světovou válkou je jednou z  nestylovějších ukázek pozdně eklektické architektury s převládajícími prvky secese ale už i náznaků kubismu. Z průčelí vystupuje rizalit nesoucí balkon v patře. Obytné prostory prvního patra zanořeny do mansardové střechy s vikýři. Okolo domu původní kovová mříž plotu.  Dům čp.290/II je rovněž ukázkou stylového secesního objektu z doby před 1. světovou válkou.  Přízemí je zděné, uprostřed vybíhá vpřed půlkruhový rizalit s balkonem. Obytné patro situováno do mansardové střechy, z níž vystupuje vchod na balkon, nad ním ve štukatuře vyvedeno oválné okno s festonem. Fasádu zdobí. Nad ním věžicový výstupek. Dům čp.292/II z roku 1912 má podobu secesní vilky se složitě tvarovanou střechou s několika vikýři. Na štítu v zdi reliéf medvěda. U domu se dochovala původní vrata s kovanou mříží. Samotná družstevní zástavba Rašínova z 20. let už byla projektována ve slohu architektonické moderny. Výjimkou je individuálně stavěná vila čp.211/III ve Štefánikově ulici z 1. poloviny 20. let, která zde svou pozdně secesní stylovostí působí již poněkud anachronicky. Patrový objekt završen nízkou střechou, na nároží vybíhá samostatný věžovitý přístavek s dekorativním, půlkruhově zakončeným oknem a mansardovou stříškou. O všech objektech v Jeřabinové ulici a na Rašínově podrobněji v samostatné kapitole.

Nerealizovaný zůstal projekt obecního sirotčince, vypracovaný Lvem Brejchou v roce 1918. Měl stát v Madlonově ulici.  Ve všech čtyřech variantách projektu se opakují secesní a historizující motivy, například hrázděné zdivo a vystupující dřevěné prvky krovu, okenice, mansardové střechy kryté prejzy, střešní věžice a vikýře, ozdobné kyklopské zdivo nebo dekorativně řešené vchodové portály. Sirotčinec měl mít podobu větší vily se zahradou a hospodářským zázemím. Výstavba sirotčince ale odložena a na pozemku vyrostly kubistické činžovní domy čp.36/III a čp.37/III. Podrobněji o plánovaném sirotčinci v kapitole „Plzeňské předměstí“.

Secese se v Rokycanech uplatnila i na hřbitově, který tehdy existoval okolo kostela sv. Trojice.  Cenná je hlavně přepychová hrobka, kterou si roku 1900 postavila rodina průmyslníka Fitze. Mohutná secesní stavba vykazuje inspiraci soudobou mondénní architekturou velkoměstské, vídeňské provenience. Jde o osově souměrnou stavbu o rozměrech obytného domu. V střední části vysoký vchodový portál zaklenutý půlkruhem, po jeho stranách masivní zděné nástavce. Nad vchodem se tyčí osmiúhelníková kopule prosvětlená malými okny. Kopule zastřešena železným krovem.  Na fasádě se uplatňuje motiv dlaždicových polí. Hrobka byla počátkem 21. století celkově opravena. Detailní popis se nalézá v kapitole „Plzeňské předměstí“, respektive v podkapitole věnované kostelu sv. Trojice a okolí. Pro zchátralost byl na přelomu 20. a 21. století bohužel odstraněn secesní altán z Husových sadů z počátku 20. století (viz kapitola „Osecký vrch“)