Modernou se v české architektuře označuje krátká
přechodová fáze v poslední dekádě před 1. světovou válkou (s dozvuky i po
roce 1918), kdy ustupuje dosavadní eklektismus a secese racionálnějšímu pojetí
architektury. Na rozdíl od pozdějšího funkcionalismu
si moderna udržuje vysoký smysl pro detail, ale odmítá historismus a planý
dekorativismus. V Česku je tento stavební styl spojen zejména
s architektem Janem Kotěrou.
Velký
prostor dostala architektonická moderna v Rokycanech ale až po 1. světové
válce. Během 20. let došlo ve městě k masivní výstavbě vilových čtvrtí.
Největším takovým projektem se stal Rašínov, plánovitě
budovaný od roku 1921 v prostoru západně od Jeřabinově ulice. Právě tato,
jednotně navržená část Rašínova se ve velké míře inspirovala estetikou Jana
Kotěry. Většina vilek se dodnes dochovala, některé dokonce přímo
v intaktní podobě. Vyskytuje se tu několik základních typů.
Nejpříznačnější je patrový dvojdům s dvěma trojúhelníkovými kanelovanými štíty.
Například čp.154-155/III ve Štefánikově ulici, čp.163-164/III ve
Štefánikově ulici, čp.193-194/III na Fügnerově náměstí nebo čp.196-197/III
v Poděbradově ulici. Objevily se i modifikace tohoto konceptu. Například čp.150-151/III
v Tyršově ulici nebo čp.161-162/III rovněž v Tyršově
ulici. Další domky vyrůstaly samostatně
jako čp.142/III ve Štefánikově
ulici.
Moderna
v Rokycanech vydržela i ve 30. letech, protože zdaleka ne všichni
stavebníci byli připraveni ihned akceptovat avantgardní funkcionalistické
tvarosloví. Stejně jako před 1. světovou válkou v případě secese hrála
nyní i moderna funkci konzervativního, klasického a přijatelného
architektonického výrazu. Je to vidět například na kvalitní vile čp.388/II
na nároží Karlíkovy a Jeřabinové ulice z 30. let 20. století nebo
čp.452/III na rohu ulic Žižkova a B. Němcové.