https://encyklopedierokycan.wz.cz/zpetnahomepage.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Borek: Růst intravilánu Rokycan (stav z roku 1838)


Klikni na mapu z příslušného roku:

 

 

1838

1877

1907

1938

1947

1952

1963

1990

2003

2020

 

Vysvětlivky: Mapa schematicky zobrazuje černými plochami zastavěné území (intravilán) Rokycan a Borku s mírnými přesahy na okolní katastrální území tam, kde se jedná o lokality urbanisticky nebo historicky spjaté s městem Rokycany (Vršíček, část Kamenného Újezdu při Veselské silnici atd.). Černou linií jsou zobrazeny hlavní dopravní trasy (silniční i železniční). Zelené plochy označují lesy a parky. Hranice lesů je zakreslena dle aktuálního (r. 2020) stavu. Ve skutečnosti se také mírně proměňovala. Modře vyznačeny vodní toky a plochy.

 

(Zdroj: mapa stabilního katastru z roku 1838 pro Rokycany a Borek)

V roce 1838 měly Rokycany cca 2850 a vesnice Borek cca 400 obyvatel. Zobrazené území rokycanské kotliny tedy obývalo cca 3250 lidí (podrobněji v tabulce demografického vývoje).

Roku 1838 byl intravilán města rozsahem nevelký, daný převážně ještě raně novověkým uspořádáním. Tvoří ho kompaktní zastavěný areál historického města s dvěma historickými předměstími. Plzeňské předměstí (zvané též Kamení) je jen malým shlukem domů na předpolí Saské brány, kudy z města vybíhá silnice na Litohlavy. Pražské předměstí je větší. Rozkládá se na obou březích Padrťského potoka a sbíhají se k němu cesty od Oseka (dnes Soukenická a Tomáškova ulice), od Dobříva (současná Příbramská a Pivovarská ulice) i Ždárská cesta. K severovýchodu odtud vybíhá erární Pražská silnice, položená do moderní, přímější trasy někdy koncem 18. století. Podél ní vystupuje šlahoun stodol. Podobně přímou trasu má i silnice na Plzeň, taktéž zbudovaná až v závěru 18. století. Veselská silnice (dnešní Růžičkova ulice) je zastavěna jen v bezprostředním předpolí bývalé Pražské brány a vede pak nezastavěnou krajinou. Zcela chybí dnešní silnice do Kamenného Újezdu (Bezručova ulice). Bez zástavby je Osecký vrch, využívaný výlučně jako zemědělská oblast. Svahy Oseckého vrchu ještě nejsou parkově upraveny.

Na jihovýchod od Rokycan se podél toku Padrťského potoka řadí rozptýlená řemeslnicko-industriální zástavba (mlýny, hamry, pivovar), zejména v dnešní čtvrti Práchovna. Na jihovýchodním okraji města pak leží dnešní rybník Ježek s hamrem (pod Kotlem byl do jeho vodohospodářské soustavy zapojen ještě další rybník).

Celá krajina jižně od Rokycan (dnešní čtvrti Jižní předměstí, Rašínov a Za Rakováčkem) je nezastavěná. Od Plzeňské brány sem vedla Tymákovská cesta. Jedinou výjimkou z ryze agrárního charakteru oblasti byla řada stodol v dnešní Jeřabinové ulici a areál obecní cihelny v prostoru současného Jižního předměstí. Poblíž cihelny existovalo rozcestí, kam přicházela silnice od Rokycan (dnes Jeřabinová ulice), která následně pokračovala na Šťáhlavy. Od bývalé Pražské brány sem vedla další cesta (zhruba dnešní ulice Pod Ohradou). K jihu pak vybíhala Kotelská cesta.

Zcela na jihozápadním okraji rokycanské kotliny se nalézala poblíž Šťáhlavské silnice malá sídelní enkláva Němčičky s myslivnou. Na severozápadě to pak byl kostel na Vršíčku a drobná zástavba (myslivna, mlýn) na jeho svazích.

Vesnice Borek tvořila samostatný ostrov zástavby, vzdálený od Rokycan cca 1,5 km. Zástavba Borku se omezovala prakticky jen na poloostrov nad Boreckým rybníkem a skupinu domů pod jeho hrází. Nová Pražská silnice vesnici míjí z jihu a zatím zůstávala bez zástavby. Pod lesem Žďár se rozkládá izolovaný areál cihelny a myslivny, východně od Borku areál lopatárny. K Boreckému rybníku se proti proudu pojily dvě další menší vodní nádrže.