https://encyklopedierokycan.wz.cz/podlaha-obrazovapriloha.jpg

 

 

 

 

 

https://encyklopedierokycan.wz.cz/zpetnahomepage.jpg

 

 

Podlaha, Antonín: Soupis památek historických a uměleckých v Království Českém od pravěku do počátku 19. století. [Díl] 9, Politický okres Rokycanský, Praha : Archaeologická kommisse při Č. ak. císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění, 1900, s.82-127.#

 

Rokycany.

 

Liber memorabilium ecclesiae capellarumque Rokicanensium (rkp. na děkanství Rokycanském. – Ant. Podlahačasop. >Rokycany, královské svobodné město< XV. (1889) str.82 87-94 a 100-101. – Ant. Tytl, >Rokycany, královské svobodné město<. V Plzni 1890. – Pop.škol.okr.Plz. 211-214. – Pol. a škol.okr.Rok. 298-293. – K.V.Tuček>Ottových Čechách< - Eduard Srb, >Rokycanské historie<.

 

O praehistorických nálezech, učiněných v minulém století v Rokycanech, zaznamenána v >Liber.memorab.eccl.capellarumq.Rok.< (str.9. a 10.) tato zajímavá zpráva: >Dum caput anguli ruinam minaretur penes capellamAnnae, volui angulum illum fulcire per fulcrum a foris; ast dum murarii foderent pro hoc fulcro profundius fundamentum mox ad fluxum seu canalem molarem, extra civitatem inveni in eodem fundamento cadavera tria, unum orientem, alterum septemtrionem, et tertium meridiem versus capite locata, ex ossibus magnorum virorum staturam representantia, et ad horum caput vasculut seu urnam luteam triangularem, ex quo patebat, ethnicorum haec sepulchra esse debuisse quod et alia vice colapso nonnihil lapideo pavimento in foro inventum ad viciniam coemeterii aliud cadaver, ubi non una, sed tres tales parvae urnae deprehensae ad caput fuere...< Tak zaznamenal r.1780 děkan Jan Coelestin Künstler.

 

PROSPEKT MĚSTA nezachoval se ze starších dob žádný, leč toliko jen lithografie nedatovaná asi z r.1830 kterouž dle výkresu Schönbergerova lithografoval Schubert a vytiskl lithografický ústav Vídeňský. Jest 0.48 m šir. a 0.23 m vys. Zajímava jest tím, že podává mnohé podrobnosti z bývalé podoby města (na př. hradeb, domů na náměstí a j.), jež již zmizely. (Viz zmenšenou reprodukci lithografie té na obr. 129.)

OPEVNĚNÍ zachovalo se dosud z části na straně západní a severní. Zdi městské, opatřené několika baštami, táhnou se v těchto místech ve třech přímkách, lomících se v tupém úhlu. Na straně jižní byly do r.1890 patrny příkopy a valy. (Viz plán města na obr. 130.). Jižně od t. zv. brány plzeňské, kde již hradeb není, stávala čtyřhranná bašta, před několika lety zbořená (viz obr. 131.). Brána Plzeňská přestavěna byla v nynější podobu svou r.1723. Ve středním klenáku vytesán znak městský; nad branou chromografický dvouřádkový nápis: >ANNO QVO CAROLVS SEXTVS ET CONIVX SVA ELISABETH QVA REX ET REGINA BOHEMIAE IN CASTRO PRAGENO OSTENSA INGENTE CONSOLATIONE CORONATI SVNT<; nejvýše veliký v kameni tesaný dvouhlavý orel s českým znakem na prsou (viz obr. 132.). Od této brány směrem severovýchodním táhne se přímočárně zeď opatřená třemi baštami. Zeď, jak na prospektu z roku 1830 jest viděti, byla opatřena cimbuřím, z něhož toliko část místy se zachovala. První bašta jest zevně polokruhová, nahoře cimbuřím a uprostřed kamennou střílnou opatřená. Střílna má podobu kříže na kruhu stojícího. (Viz na obr. 133. vnější pohled, na obr. 134. půdorys a na obr. 135. řez.) Druhá bašta jest rovněž polokruhová, nemá však cimbuří a jest šindelovou stříškou krytá (viz obr. 136.). Třetí bašta, čtyřhranná, stojí na konci prvého oddílu zdi městské, která se tu lomí v tupém úhlu (viz obr. 137.) Od této bašty jde zeď směrem východoseverním k bráně Saské. Tato část hradeb není opatřena baštami. Brána Saská, jednopatrové stavení obdélníkové s velkým průjezdem a menší fortnou. Na vnější straně vedle velikého průjezdu na obrubě obdélníkového kamenného rámce vytesán letopočet 1529. Zevně opřena brána v rohu severozápadním mohutným šikmým zdivem. (Viz na obr. 138. pohled od severovýchodu, na obr. 139. pohled od jihu.) Brána Saská zbořena r. 1900. Od brány Saské táhne se krátký pruh hradeb s cimbuřím směrem východojižním podél mlýnského ramene řeky Klabavky (viz na obr. 138. a 139.). Dříve táhla se ozubená hradba až téměř k děkanskému kostelu (viz obr. 129.); nyní však kromě zmíněného krátkého pruhu není v těchto místech žádných hradeb více. Toliko dvě klenuté fortny připomínají bývalé opevnění; jedna u děkanského kostela a druhá o něco dále k jihovýchodu.

 

DĚKANSKÝ CHRÁM MATKY BOŽÍ SNĚŽNÉ. Kdy v Rokycanech kostel zřízen byl, nelze s jistotou říci. Farní kostel byl tu prý r.1110 od českého knížete Vladislava založen a od Pražského biskupa Heřmana posvěcen. R.1295 dal jej opraviti biskup Tobiáš z Bechyně. Arcibiskup Arnošt z Pardubic zřídil r.1362 na místě dosavadní fary klášter řeholních kanovníků sv. Augustina.

Konvent Rokycanský honosil se četnou knihovnou; ještě na konci minulého století chovalo se z ní 44 rukopisův (seznam jich v Lib. mem. děk. Rok. 17-19) a mnoho knih tištěných v domě děkanském.*1) Ve sbírkách zemského muzea v Praze chová se mešní zvonek, na němž jest mandorlovitá polovypuklina, v jejímž středu trůnící P.Maria s Ježíškem, pod ní tři drobné klečící postavy; kolkolem opis: S. CONVENT. ECCLE. IE. ROKYZAN (viz Pam. arch IV. 88 s vyobr. na tab. 4.)

Ve válkách husitských klášter byl zpustošen a zanikl r.1575 zanedlouho úplně. Potom vedli správu duchovní v Rokycanech kněží světští.

R. 1784 při velikém požáru, kterýmž téměř celé město bylo zachváceno, vyhořel a pobořil se i chrám děkanský.

Tehdáž to byla vysoká stavba gotická, kterouž pamětní kniha děkanská líčí těmito slovy: <Ecclesia decanalis B. V. Mariae ad Nives estvetusta non minus quam ampla basilica, penes quam prebyterium duobus gradibus elevatum et longum et jucundum est, tectum antiquo-germanicum, quatuordecim orgias altum, ingenti congerie lignorum artificiose constructum videtibus admirationem movet.>

V tympanonu hlavního gotického portálu nalézala se zajímavá skulptura kamenná, představující osoby v událost r. 1110 v Rokycanech se sběhší zapletené: Jindřicha V., Vladislava, markrabího Děpolta, biskupa Heřmana a Vácslava Grojského. Jest velice toho litovati, že se tato skulptura nezachovala. V pamětní knize farní jest hrubý náčrtek její jenž poskytuje nám aspoň jakous takous o ní představu.*2)

Ze staré stavby původní zachovalo se zdivo, i jest tudíž půdorys původního chrámu dobře znatelný; zejména presbytář s opěrnými svými pilíři prozrazuje původní gotickou svou podobu. Ze starších stavebních článků zachoval se pouze gotický hlavní portál a nadpraží vchodu postranního.

Znova byl kostel stavěn od Pražského stavitele Palliardiho a dokončen r. 1788, avšak bez věže. Zvony byly zavěšeny v dřevěné zvonici, která vedle kostela byla postavena. R.1821 položen základ k nové věží, jejíž plán zhotovil Frant. Höger, stavitel Pražský; stavba věže dokončena r. 1823. R. 1856 byla věž chrámová mědí pokryta a také ve zdivu o něco zvýšena. V letech 1863, 1884 a 1896 byl kostel opravován.

Nynější kostel jest budova prostorná o třech lodích. Délka obnáší 39 m, šířka 17 m (hlavní loď je 7.5 m, postranní 4.5 m šir.), výška až ku klenbě 18.5 m. Kostel, jehož gotický půdorys byl ponechán (viz obr. 140), upraven jednoduchým slohem barokním.

Hlavní loď oddělena jest od lodí postranních čtyřmi arkádami na třech pilířích spočívajícími (viz na obr. 141. podélný řez chrámem). Z pilířů vystupují v hlavní lodi pilastry s hlavicemi řecko-jonskými, které nesou širokou římsu kolem celé lodi běžící. Z pilastrů vybíhají polokruhové pásy, kterými celá klenba lodi ve čtyři křížově klenutá pole se dělí (viz na obr. 142. vnitřní pohled do kostela).

Pokračováním hlavní lodi jest presbytář, jenž skládá se ze dvou obdélníkových klenbových polí a z polygonálního zakončení, jež uzavřeno jest třemi stranami pravidelného osmiúhelníka. Hrany presbytáře jsou na zevnějšku podepřeny opěracími pilíři. Uvnitř rozčleněn jest presbytář pilastry stejné podoby s pilastry lodi hlavní.

Postranní lodi, jež jsou rovněž tak dlouhé jako loď hlavní, zakončeny jsou rovnou zdí. Jižní loď opatřena jest na rohu východním šikmo postaveným opěrným pilířem, loď severní má podobný pilíř na rohu západním.

K severní straně presbytáře v prodloužení poboční lodi přiléhá přístavek, v jehož přízemí jest sakristie, z niž vedou schody na kazatelnu a výše k pevně klenuté komoře, kde chovají se bohoslužební roucha a liturgické nářadí, i na oratorium, jehož obloukem sklenutý výhled otvírá se do kostela nade dveřmi, jež ze sakristie do presbytáře vedou.

Kostel osvětlen jest v lodích postranních osmi (v každé lodi po 4), v presbytáři třemi (toliko se strany epištolní) okny obdélníkovými (1.62 m šir., 3.68 vys.), která nahoře vybíhají v polokruh o něco menšího průměru nežli šířka jejich. Hlavní loď má nad střechami lodí pobočních ellipsovitá okna; rovněž taková okna jsou i v presbytáři.

Do hlavní lodi vede z podvěžního sínce gotický portál, profilovaný čtyřmi žlábky, z nichž dva jsou kruhovité a jeden oblý (viz obr.143.).

Do kostela vchází se také ještě dvěma postranními vchody uprostřed podélných zdí lodí bočních; u obou jsou malé předsíně. Nade dveřmi předsíně severní jest dvouřádkový český nápis (z r.1506), uprostřed malým heraldickým lvem rozdělený:

 

buh otecz syn duch ss trogice ..

giz ZigMVnd veregI zaklad dal udielat na swug naklad.

 

V průčelí kostela stojí věž římsami na čtyři díly rozdělená; ve spodním jest portál kostelní zdobený dvěma pilastry s obou stran dveří, na nichž spočívá násloupí a vlys s triglyfy; nad vlysem pak jest trojhranný štít. Nade dveřmi nalézá se lunetové okno. Nadpraží nese zlacený chronogram (1823): <In Dei honoreM haeCCe tVris extrVCta>. Druhý díl ozdoben jest rustikou, ve třetím jest okrouhlé okno a hodiny, čtvrtý konečně, jenž o polovici ve zdivu ve zdivu ustupuje, obrouben jest pavlačí na kamenných krákorcích spočívající. Střecha věže jest šestiboký vysoký jehlan, mědí pokrytý. K jižní lodi přiléhá nevkusné schodiště na kruchtu vedoucí, k lodi pak severní okrouhlé schodiště, kudy na věž se vstupuje. (Viz vnějšek chrámu na obr. 144).

Hlavní oltář. V dřívějším kostele stál až do r. 1717 oltář se starobylými, na dřevě malovanými obrazy.*3) Toho roku zřízen nákladem 1200 zl. nový oltář, k němuž použito řezeb ze starého oltáře. Oltářní obraz, na němž vypodobněna byla Panna Maria Sněžná a níže příběh, která k názvu <Sněžná> podnět dal, zhotovil Pražský malíř Jan Hiebl za 300 zl. Staré tabulové obrazy oltářní dány do kaple sv. Anny, a byly z nich některé i při požáru r. 1784 zachráněny, nyní však není po nich památky.

Nynější nádherný oltář (viz obr. 145.) z červeného, šedého a černého mramoru ve slohu rokokovém dle nákresu architekta Karla Pree zhotoviti dal r. 1750 hrabě František Karel Rudolf Sweerts († 1757) pro klášterní kostel Servitů sv. Michala na Starém městě Pražském nákladem asi 24.000 zl. Mramor tesal kameník Josef Lauermann, dřevěné sochy a ozdoby zhotovil sochař František Platzer starší.**4) Oltář ten po zrušení kláštera a kostela sv. Michaela (1786) obdržel vyhořelý kostel Rokycanský. Krásný obraz Brandlův (boj archanděla Michaela) zaměněn byl tehdy za obraz nynější (Panny Marie Sněžné) malovaný (za 70 zl.) od Jos. Kramolína, bývalého bratra z Tov. Jež. Rozebrání oltáře a opětné postavení jeho obstaral Tetínský kameník Josef Liftner.

Kredenční stolek i mřížka dělící presbytář od choru a v presbytáři dlažba jsou rovněž mramorové.

V jižní lodi jest pěkný mramorový oltář sv. Tří králů (viz obr. 146), k němuž nákres zhotovil Quirin Jahn*5) s obrazem od Fr. Xav. Balka, pocházející rovněž z kostela Svatomichalského.**6)

V rohu, kde zdi presbytáře a boční lodi se stýkají, umístěna jest dřevěná kazatelna, jejíž řečniště i stříška jsou v dosti bohatém rokoku provedeny.

Naproti kazatelně stojí veliký krucifix s klekátkem (nový); do dolejší jeho části vsazen pěkný ze dřeva řezaný relief barokní představující P. Marii podávající sv. Dominiku růženec (viz obr. 147.).

Mezi tímto klekátkem a oltářem sv. Tří králů stojí mramorová křtitelnice s cínovým jednoduchým víkem.

Starší křtitelnice z pískovce stojí u hlavního vchodu a užívá se jí za kropenku. Na sloupkovém podstavci elipsovitá miska. Na podstavci štítek s písmenami KT a letopočtem 1721.

V presbytáři stojí dvě patronátní lavice, z nichž pouze jedna jest starší a pěkněji pracovaná.

V severní lodi pod kruchtou visí tabulový obraz 0.96 m šir., 1.16 m vys. (viz obr. 148.): pod křížem sňaté tělo Kristovo, jež sv. Jan podpírá, a jehož levou ruku P. Maria drží; za nimi stojí Nikodem s kleštěmi v rukou. Ke kříži přistaven žebřík. V pozadí město. Půda zlatá. Spodní roucho P. Marie červené, plášť zelený; rovněž tak i oblek sv. Jana Nikodem oděn jest rouchem světle žlutým, a hlavu pokrytou má turbanem. Zajímavá malba z poč. XVI. stol.

Na prostranné kruchtě v hlavní lodi, k níž připojují se dvě menší v lodích pobočních, umístěny jsou pěkné varhany, pozlacenými okrasami barokními vyzdobené. Korpus vysoký. Nad prostřední částí socha sv. Michaela draka potírajícího; po stranách anděl s rukama rozestřenýma a jiný anděl s rukama na prsa položenýma. Varhany tyto pocházejí rovněž z kostela sv. Michaela v Praze. Zhotovil je varhanář Leopold Siegel v Praze.*7)

Na dveřích chrámových nalézaly se krásně pracované a ryté zámky, jež nyní dočasně zapůjčeny museu Plzeňskému. Srvn. vyobrazení jich v díle <Památky výtvarné z českoslovanské výstavy národopisné roku 1895> na tab. 120., kdež však omylem uvedeny jakožto majetek řečeného musea. Viz na obr. 149. zámek s hlavních dveří a na obr. 150. zámek s dveří levé lodi.

Na oratoři: 1. dobrý obraz na plátně <Kristus zjevuje se sv. Ignáci Loyolskému>, manýrou Raabovou provedený. Původně nalézal se na hlavním oltáři kostela Nejsv. Trojice. 2. obrázek na plechu 0.30 m šir., 0.39 m vys.: P. Maria mnichu Dominikánskému obraz jiného Dominikána s lilií a knihou v ruce; po obou stranách dvě světice. Dobrá malba barokní. Na zadní straně rámce napsáno: <Dieses Bild opferte im Jahre Christy 1792 Herr Ignatius Rössler, ein Rokitzaner Bürgerssohn, wohnhaft in S. Petrsburg in Russland, der Rokitzaner Kirche.>

V pokladnici chrámové nad sakristií a v sakristii samé chová se několik vzácných památek církevního umění; jsou to zejména:

1. Gotická monstrance (0.57 m vys.), ze XIV. stol., bronzová, zlacená. Šestilupenná noha. Rozložitý nodus rotulemi prostoupen. Střední válcovitá čásť skleněná uzavřena nahoře i dole kovovými prsténci na obou stranách ve věnec gotických stilisovaných lilií vybíhajícími. Nahoře gotická kaplička v křížek vybíhající. Po stranách kapličkovitá plochá křídla s kružbami a fiálami; v nich postavy andělské. Viz obr. 151.

2. Paprskovitá monstrance barokní (0.76 m vys.) z kláštera Praemonstrátek v Chotěšově. Jest stříbrná, silně pozlacená a drahokami i perlami bohatě posázená. Na noze vytepán vpředu sv. Vácslav mezi dvěma anděly držícími znak Vrtbovský (Hroznatův), vzadu sv. Krištof. (Viz obr. 152.) Zajímavé jest pouzdro na tuto monstranci, potažené hnědou kůží, do níž vtlačeny zlacené ornamentky (viz obr. 153.).

3. Kalich barokní,*8) stříbrný, částečně zlacený, 0.26 m vys. Na kuppě andílčí hlavinky, květinové guirlandy a páskový ornament. Na nodu přitulené k sobě hlavinky. Na noze andílčí hlavinky, mušlový a květinový dekor. Ve třech oválových vypuklých štítcích vyryto: 1. <(tit.) Pan Frantissek Dvorzak krale Polskiho tagny Ssakmistr.> 2. <(tit.) Pani Mariana Manzelka geho.> 3. Pelikán krmící mláďata. – Značka Novoměstská s letopočtem 1711 a RR. Velmi ušlechtilá práce (viz obr. 154.).

4. Kalich barokní (0.265 m vys.) stříbrný, zlacený. Na kuppě tepaná poprsí sv. Víta, sv. Vácslava a sv. Jana Nep. Na noze kartuše s tepanými obrázky <Z mrtvých vstání>, <Kristus na hoře Olivetské> a <Poslední večeře Páně>. Punc: značka Staroměstská a AS. (Viz obr. 155.)

5. Kasule s vidlicovitým vyšitým křížem z doby gotické. Látka původní (nepochybně aksamitová se vzorkem granátového jablka) nezachovala se a nahražena byla modravou, hustě pruhovanou látkou s drobnými naturalistickými kvítky. Při přenášení na tuto novou látku byl kříž pektorální pokažen: vyšité figury přestřihány, části otřené asi bez milosrdenství zahozeny, zbytky pak bez ladu a skladu dohromady sešity, takže nyní spatřujeme hořejší polovici překrásné postavy sv. Alžběty dole, dolejší pak část postavy jiné světice právě nad ní; opět jiný přestřižený obraz Madonny s děťátkem a zbytky ustřižených křídel andělův v žalostném zmatku vyplňují mezeru ostatní. Kříž dorsální  zachoval se až na malé přistřižení při koncích poměrně beze škody. V dolejší části vidíme P. Marii sedící pod baldachynem (Viz obr. 156.) V hořejší části spatřujeme v mandorle vznášející se Madonnu, ana Ježíška pozdvihuje. Nesena jest třemi anděly s krásnými, v bohatých duhových barvách vyšitými pávími křídly. Veškero vyšívání provedeno mistrně rozeklaným stehem soustředěným a zlatým stehem příložným (viz obr. 157.). Jest to vynikající práce vyšívačská ze stol. XIV. Srvn. Method 1896 a <Památky výtvarné z českoslovanské výstavy národopisné> r. 1895 tab. 14.

6. Kasule z temně fialového sametu s vetkaným zlatým vzorkem granátového jablka. Na zadní straně rovný kříž pokrytý krásným figurálním vyšíváním na půdě vyšité zlatým příložným stehem spirálovým. Ve středu kříže postava z mrtvých vstavšího Vykupitele, po obou stranách jeho i nad ním vznášejí se klečící andělé ve dlouhých řízách nesoucí nástroje umučení; dole obraz Bolestné P. Marie. Figurální vyšívání provedeno stehem Kolínským (viz obr. 158). Na straně pektorální zachovaly se zbytky vyšívaného pásu, z něhož se pouze dolejší část zachovala. Spatřujeme tu vyšitu skupinu postav pod křížem, jehož svrchní část jest odstřižena a chybí. Níže jsou postavy sv. Vavřince a sv. Štěpána, nejníže pak velezajímavý obraz kardinála v červeném hávu, bez svatozáře, v kardinálském klobouce, držícího blánku s nápisem dnes již nečitelným (viz obr. 159.) Srvn. <Method> 1896 str. 54.

7. Kasule z olivového sametu, do jehož jemně srstnatého povrchu vhlouben jest žlutý vzorek granátového jablka. Střední čásť dorsálního kříže vyplňuje figurální vyšívání představující Krista na stromu kříže pnícího a skupinu postav pod křížem. Nad křížem jest poprsí Boha Otce; při obou koncích příčného břevna poprsní postavy dvou světců-biskupů (sv. Rufa a sv. Liboria). V dolejší části kolmého pruhu vyšit obraz sv. Krištofa. (Viz obr. 160.)

8. Vyšívaný kříž, nyní na novou látku našitý. Uprostřed jest postava sv. Kateřiny, nad jejíž hlavou vznáší se poprsí Madonny s Ježíškem. Níže spatřujeme obraz sv. Apolonie a pod ní necelou postavu sv. Voršily. V příčném břevně jsou poloviční postavy sv. Barbory a sv. Markéty. (Viz obr. 161.). Srvn. Method 1896 str. 41.

Zvony: 1. 1.21 mprům., 0.90 m vys. Na plášti polovypuklina znázorňující boj archanděla Michaela (viz obr. 162.). Nad tím nápis: S.MICHAEL. Nahoře nápis: VERBVM DOMINI MANET IN AETERNVM . ANNO DOMINI MDCXII. Značka zvonařova: v elipsovitém medaillonku stojící medvěd; kolkolem při okraji nápis: MARTIN . HILLGER . ME . FECIT 1612. (Viz faksimile na obr. 163.) Pod hořejším nápisem řada svislých akanthových listův.

2. 0.99 mprům., 0.75 m vys. Nápis: SIC TRANSIT GLORIA MVNDI ANNO DOMINI MD . CXII. Tatáž značka zvonařova jako u předešlého. Pod nápisem vlys akanthových listů. Na plášti polovypuklina sv. Václava, nad níž: <S. WENCESLA>.

3. Od Jana Dietricha z r. 1752, přelit byl r. 1884 od A. Samassy v Lublani.

DĚKANSTVÍ. R. 1728 vyhořel děkanský dům, tehdy nepatrný a většinou dřevěný. Nový dům stavěn liknavě plných sedm let. R. 1784 vyhořela děkanská budova znovu až na klenutý přízemek. Potom obnovena v nynější podobu. Prostá jednopatrová budova žádných architektonických zvláštností nevykazující.

Na děkanství chovají se tyto předměty:

1. Rukopisný missál 0.215 m šir., 0.305 m vys. na hrubém papíru. Zběžné písmo (viz obr. 164.) Kanonový obraz (viz obr. 165.): kontury pérové, pozadí modré; záhyby rouch světlohnědou barvou stínovány. Okrajový ornament červený na žlutém pozadí.

2. Malba na dřevě představující církev vítěznou, trpící a bojující. Množství postaviček světců a světic účinně seskupených. Uprostřed architektura na hadovitých sloupech spočívající. Jakožto prostřední partie výjevy z působení řádu Trinitarského (1.07 m šir., 1.575 m vys.) Prvá pol. XVIII. stol.

3. Na půdě trosky bývalého hlavního oltáře z kostela nejsv. Trojice; barokní práce dobrého dekorativního účinu z druhé pol. XVII. stol. (Viz oltář ten na obr. 169.)

 

HŘBITOVNÍ KOSTEL NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE vystavěli r. 1609 protestanté Rokycanští; r. 1624 odevzdán k bohoslužbám katolickým. – Jest to jednolodní budova (25 m dl., 9.7 m šir. a 7.5 m vys.) se dvěma vysokými renaissančními štíty (ozdobenými dvěma poschodími slepých arkád), ku které přiléhá uzší (5.6 m šir.) a nižší presbytář třemi stranami osmiúhelníka zakončený, jenž, jakož i celý kostel opěracími pilíři jest opatřen. Při rohu jihozápadním nízká úzká pokrytá střechou jehlancovitou. (Viz obr. 166. půdorys; obr. 167. pohled od strany východní, obr. 168. pohled od strany jihozápadní) S jedné strany presbytáře jest sakristie, s druhé oratorium; oba tyto přístavky jsou zevně souměrně upraveny a nízkým cimbuřím ozdobeny. – Při opravě r. 1872 obdržel presbytář uvnitř úpravu gotickou tím, že na klenbu připevněna gotická žebra z pálené hlíny a postaven dovnitř nový gotický oltář. Starý oltář z r. 1699 odstraněn (trosky jeho na půdě děkanství). Kterak vnitřek vypadal před zmíněnou opravou, viz na obr. 169. Loď od presbytáře dělí goticky sklenutý oblouk vítězný. Loď klenuta není; rovnému rákosovému stropu dán toliko jakýsi vzhled ploské klenby.

Do kostela vchází se dvěma postranními vchody, jichž rovné nadpraží ozdobeno jest renaissančním plastickým ornamentem, nad nímž táhne se rovná římsa s kamennými kulemi po stranách a s hrotitým štítem římsovým, v jehož poli okřídlená hlavinka andílčí se nalézá uprostřed. (Viz obr. 170.)

U vítězného oblouku nízká kazatelna dřevěná beze stříšky z prvé poloviny XVII. stol. Řečniště rozčleněno pilířky dolů se súžujícími; výplně nahoře polokruhově zakončené ozdobeny malovanými postavami andělskými (viz obr. 171.).

V lodi na evangelijní straně visí veliké (2 m vys., 1.4 m šir.) dřevěné epitafium slohu renaissančního s tabulovým obrazem z mrtvých vstání Páně. Po obou stranách obrazu na konsolách rovné sloupky v hořejších dvou třetinách kanellované s andílčími hlavicemi. Nahoře římsa a nástavec s malovaným erbem. Dole mezi konsolami obdélný, na dřevě malovaný obrázek představující v řadách proti sobě klečící členy rodiny; v pravo mužské (otec se šesti syny), v levo ženské (matka se sedmi dcerami) členy. Nejníže kartuše s nápisem:

 

Letha Panie 1638 Vrozeny Pan Jan LetnianskyWysserowicz Miesstienin a spolu Raddni Města Rokycan s Ludmillau Manzelkau swau Na pamatku gich a swych milych ditek, zde v tomto Chramie Panie odpocziwagicych tuto Tabuli postawiti dal W nadegi przi werzegne Saudu Blahoslawenenimy Shledanj. (Viz obr. 172.)

 

Pod kruchtou jest dřevěné epitafium Hanuše Krištofa z Velvart. Na něm malovaný erb a nápis:

 

Anno 1618 den 17 Septembris ist der Woll Edel Und Gestreng Hans Kristoff von Welwart vor Pilsen mit einem Stuck geschossen worden. Gott wolle seiner Selen genedig sein. Amen.

 

K průčelí kostela nejsv. Trojice přistavěna jest malá kaplička sv. Rosalie: čtvercové jednoduché staveníčko na způsob sínce, osvětlené dvěma úzkými okny s každé strany. V kapličce nalézá se stará oltářní mensa, nepochybně z kostela nejsv. Trojice sem přenesená, na jejíž hranách vytesán nápis:

Letha Panie 1615 Tento Kamen sprawen gest ku czti a chwale Bozj nakladem Pana Purgmistra Panuw Mesta tohoto Rokytzan.

 

V okrouhlém okénku nade dveřmi na skle malovaný erb s opisem: . MAT . Z . SRNO . Z WARWAZOWA. Počátek XVII. stol. (Viz obr. 173.)

Na hřbitově dva pěkně pracované kříže železné z konce XVII. (viz obr. 174.) a z 1. pol. XVIII. stol. (v. obr. 175.).

 

KAPLE BOLESTNÉ P. MARIE, při cestě k Oseku; jednoduché obdélníkové staveníčko ničím nevynikající, vystavěné r. 1768, opravené 1858.

KAPLE SV. PETRA A PAVLA, připomínaná již r. 1409, stávala na předměstí zvaném <Pátek> v místech, kde nalézá se dům čís. 118. R. 1781 zrušena, 1784 požárem zničena.

KAPLE SV. ANNY stávala na někdejším hřbitově mezi děkanstvím a kostelem v místech nynější školní budovy.

SLOUP MARIÁNSKÝ na velkém náměstí, postavený r. 1770. Nejníže vysoký trojhranný podstavec třemi pilířovitými výstupky, na nichž, jakož i uprostřed každého boku sochy: sv. Marciany, sv. Jana z Mathy, sv. Jana Křtitele, sv. Kateřiny, sv. Rocha a sv. Barbory. Na podstavci tomto spočívá podstavec uzší se třemi sochami: sv. Vojtěcha, sv. Michala a sv. Floriana. Z podstavce tohoto zvedá se vysoký trojboký pilíř s pěknou sochou P. Marie (Viz na ob. 144.) Na podstavci nápis:

 

HONORI ET VENERATIONI VIRGINI AETERNI REGIS GENITRICI TER EX IGNE EXILIENTI IOANNES RAVCH IOANNES EISEL IOANNES GALLVS CIVES ROKITCANENSES GRATIA NIMI ERGO PONI FECERE a podpis sochaře: WENCESLAVS BAURA, PILTHAVER.

Kolkolem sloupu ballustrada ozdobená barokními vásami.

SLOUP SE SOCHOU SV. JANA NEP. na menším náměstí z r. 1709. Na hranolovém podstavci oblý hladký sloup, na jehož hlavici obstojně tesaná socha sv. Jana. (Viz obr. 176.) Na podstavci nápis nyní jen do polovice čitelný:

 

KE CZTI A CHWALE NEJSWETEJSSI TROJICE A SWATEHO IANA NEPOMUCKEHO OD IANA ROMANA ANT. WODNIANSKYHO Z WILTFELDV A ANNY MANZELKY ROZ. Z HIRSENFELDV ...

 

SOCHA SV. JANA NEP. u domu čís. 145. na Pátku. Velice pěkná práce barokní. (Viz obr. 177.)

KAMENNÝ SLOUP SE SOCHOU SV. VÁCSLAVA na stráni severozápadně od města se táhnoucí, kde druhdy vinice se rozkládaly. Hranolový podstavec, na něm oblý sloup, na jehož hlavici malá socha sv. Vácslava. Na podstavci nápis: ADAM EXL . SVSANA EXLOVA . ANNO 1694. (Viz. obr. 178.) Za Bedřichovou hutí stojí podobný sloup se soškou sv. Vácslava z téže asi doby.

DVOJITÝ KŘÍŽ KAMENNÝ v polích nedaleko cesty ke Žďáru vedoucí, 1.83 m vys. Na širším příčném břevnu IHS. Na oválové části, ve kterouž kříž dole vybíhá, nápis již nejasný: RENOV ... Na podstavci vytesána umrlčí hlava. Druhá pol. XVII. stol. (Viz obr. 179.)

MOHYLA kamením vroubená za předměstím Plzeňských u silnice do Litohlav; na ní kříž. Společný hrob popravených vojínů pluku Madlonského, u Rokycan r. 1643 zdecimovaného.

RADNICE. Dvoupatrová budova barokní. Střed, jenž jako risalit o něco povystupuje v před, jest ozdobnější a převyšuje o něco obě křídla. Přízemí rustikované obsahuje prostý vchod a dvě okna. Obě patra rozčleněna jsou čtyřmi pilastry s hlavicemi římsko-jonskými. V prvním patře výklenek s balkonem. Okna vesměs zalomeným obloukem zakončená a římsami ozdobená. Nahoře zakončen risalit římsou uprostřed nad plastickým městským znakem prohnutou. Nad risalitem zvedá se čtyřboká věž cibulovitou lucernovou bání zakončená. (Viz obr. 180.)

PEČETIDLA MĚSTSKÁ STŘÍBRNÁ:

1. prům. 5.5 cm. Opis: SIGILLVM * CIVITATIS * ROKYCANAE * MAIVS. Uprostřed městský znak a po stranách jeho letopočet 1609. (Viz obr. 181.)

2. prům. 3.8 cm. Opis: SIGILLVM MINVS CIVITATIS ROKYCZANAE. Uprostřed městský znak a letopočet 1609. (Viz obr. 182.)

3. prům. 3.2 cm. Opis: SIGIL . IVDI : CIVITA : ROKIZANENSIS. Uprostřed znaková kartuše, v jejíž dolejší polovici šachovaná zeď, v polovici hořejší pak ruka. Nad kartuší písmena T M; po stranách letopočet 1653. Na rubu vyryto: TOMAS LINEL. (Viz obr. 183.)

VÁČEK NA PEČETIDLA MĚSTSKÁ z červeného atlasu, 21 cm šir., 20 cm vys. Na něm vyšit zlatou a stříbrnou nití městský znak ve věnci. (Viz obr. 184.)

VAZBA Z BÍLÉ KŮŽE na privilegiích městských se vtlačenými ornamenty zlacenými: uprostřed zemský znak, při krajích dvojnásobný rámec ze stilisovaných ornamentů rostlinných. (Výška 0.32 m, šířka 0.26 m.) Velmi vkusná práce z druhé pol. XVII. stol. (Viz obr. 185.)

 

DOMY SOUKROMÉ:

 

1. Portál domu č. 10 (nyní zazděný) polokruhem sklenutý; na ostění postranních růžice; uprostřed oblouku znakový štítek; v rozích obloukových lví hlavy s kruhem v tlamě. Nad portálem římsa, v níž uprostřed letopočet 1593. (Viz obr. 186.)

2. Portál domu čís. 9. Polokruhem sklenutý; uprostřed oblouku znakový štítek se znakem Srnců z Varvažova: po stranách jeho čísla letopočtu 1599. Uprostřed postranních ostění, jakož i na oblouku ozdoby mušlové. V rozích nad obloukem ornamentální  výplně. Nahoře římsa s tryglify. (Viz obr. 187.)

3. Dům číslo 5., zbořený r. 1890. Byla to zajímavá stavba barokní (viz obr. 188.). Fasáda rozčleněna čtyřmi pilastry s hlavicemi římsko-korintskými; průjezd ozdoben nahoře volutami a plastickým lvem; uprostřed výklenek s kamennou sochou P. Marie. Okna ozdobena prohnutými římsami. Kamenná soška z průčelí nalézá se nyní ve výklenku průjezdu nového domu. Dům tento míval druhdy vysoký zděný trojdílný štít. Malebné bylo nádvoří tohoto domu s dřevěnými pavlačemi a stříškami (viz obr. 189.).

4. Dům na nároží u děkanského kostela, zajímavá jednopatrový stavba rokoková se štukovým orámováním oken a s plastickým obrazem madonny (viz obr. 190.)

5. V domě čís. 38 zvaném <v klášteře> zajímavé vyřezávané dvéře barokní. V klenáku rovného nadpraží nápis: LAVDETVR; v hořejší polovici dvéří kartuše s písmeny IHS, uprostřed pěkné kování, a dole zase katušeXP. (Viz ob. 191.)

 

 

 

 

 



#  Ediční poznámka D. Borek: Toto je přepis pasáže knihy věnované městu Rokycany. Formátování, použité fonty a samotný text jsou maximálně podobné originálu, a to včetně některých nepřesností a překlepů. Pro přepis nápisů v gotickém písmu byl použit font „Schwaben Alt“, který je běžně dostupný ke stažení na internetu. Fotografie z původního textu byly naskenovány a jsou dostupné jednak v zvláštní sekci, jednak v podobě hypertextových odkazů přímo v textu.

*1 ) R.1836 daroval Frant.Suchý, děkan rokycanský, z bývalé knihovny konventní 12 rukopisů knihovně zemského muzea. Srov. Č.Č.M. 1836, str.112.

*2 ) K náčrtku připojeno jest v pamětní knize toto vysvětlení: <Explicatio iconis in hoc portalii insculptae: A. significat Ladislaum in ducem Bohemiae ab imperatore confirmatum et quasi coronatum. B. significat imperatorem Henricum, qui duci Wladislao coronam confirmat. C. marchio de Polta hic caesarei militis dux. D. Hermanus Pragensis Episcopus pro Ladislao testis et patronus, qui ecclesiam hanc hic aed ficatam sibi et succesoribus transscriptam accepit. E. Borziwojus frater vinculis constrictus et ab hac ad carceres decretus. F. Wenceslaus Wittbergus, qui fuit pro Borziwojo militum dux. >

*3 Náčrt tohoto oltáře, patrně nepříliš věrný, nalézá se v Pamětní knize děkanství Rok. I. při str. 135.

**4 Srvn. Ekert, Posv. místa Praž. II, 367.

*5 Quam struxisse dicitur Quirinus Jahn.

**6 Také jiný, tomuto podobný oltář Narození Páně měl sem darován býti, avšak liknavost a odkládavost magistrátu Rokycanského zavinila, že příslušné úřady, nechtíce déle čekati, darovaly jej kostelu Líbeznickému (okr. Karlínský).

*7 Ve varhanách nalezeny tyto nápisy: <Leopold Siegel, Orglmacher in der königl. Stadt Prag Ao 1723, 16. mají.> Později připsáno: <Mortuus 1730 die 24. Aprilis.> A ještě později: <Antonius Siegel, Orgel- und Instrument-Macher der königl. Kleinenstadt Prag hat mich reparirt ao. 1750 in Augusti, leiblicher Sohn des in Gott verschiedenen Leopold Siegel unter V. P. Lambert Prior, Regenschori Pringmann. >

*8 Srvn. o něm Pam kn. děk. Rok., I, 148.